Det har seg slik at jeg valgte P-matte, grunnet at jeg ikke hadde undersøkt hvor viktig det var med matematikk for å studere videre i alle former for realfag. Skal jeg oppnå den kompetansen som trengs for å søke seg inn på nesten alle realfagsstudier, må jeg ente ta S-matte i to år eller R-matte i ett år uten å ha hatt T-matte. Hva ville dere anbefale? Hvis det hjelper, gikk jeg ut av undgomsskolen med en femmer i matte.
Grunnet at jeg started med språkfag i VG1, må jeg også ta språkfag i VG3, og da mister jeg ett av de tre valgfrie fagene. Så hvis jeg tar S-matte, får jeg da bare ett annet fag i VG3. (I så tilfelle tar jeg bare FY2, og går videre med BI3 eller KJ3 tror jeg, men er ikke sikker).
Har du en femmer fra ungdomsskolen, klarer du mest sannsynlig den vanskeligste matten med jevn og seriøs jobbing med faget. Det handler her om hvor motivert du er og hvor godt du liker faget. Det er viktig å være klar over at man ikke står i faget uten å jobbe.
Bruk dette forumet og kompetansen du har rundt deg flittig, så går det bra
Og husk: Det dummeste spørsmålet er det som ikke blir spurt.
magneam skrev:Har du en femmer fra ungdomsskolen, klarer du mest sannsynlig den vanskeligste matten med jevn og seriøs jobbing med faget. Det handler her om hvor motivert du er og hvor godt du liker faget. Det er viktig å være klar over at man ikke står i faget uten å jobbe.
Bruk dette forumet og kompetansen du har rundt deg flittig, så går det bra
Og husk: Det dummeste spørsmålet er det som ikke blir spurt.
Ja, men uten å ha tatt T-matte, er du sikker?
Er selvfølgelig kjipt å måtte velge bort et fag jeg vil ha grunnet timeplanen, men dersom jeg tar S er jeg iallefall rimelig sikker på karakteren. Er ganske usikker på hva jeg skal gjøre nå
Hva vil du anbefale en som ikke har T-matte å gjøre før han begynner med R-matte?
Som jeg sa, kommer det an på hvor villig du er til å jobbe med emnet. Hvis du er motivert og ikke gir opp for lett underveis, kan du nå langt.
Må innrømme at det er ganske vanskelig å gi deg råd, når jeg ikke kjenner deg. Du må rett og slett ta ett oppgjør med deg selv og spørre om du er klar for real utfordring. Er du klar for å jobbe knallhardt med ett emne samtidig som alle de andre fagene skal opprettholdes?
Dersom du går for R-matte, er det lurt å spørre lærere/elever hva som trengs fra T-matte for å klare R-matten. Du kan jo evnt sette av litt tid i sommer eller i helgene til å kikke på T-mattepensum.
Alt kommer egentlig an på din egeninnsats om du skal lykkes.
Hvis jeg var deg ville jeg fortsatt med 1P matematikken ut året, for så å skaffe meg en 1T bok i sommerferien og jobbet meg gjennom den. (Det vil være mye lettere for deg å forstå 1T-matematikken hvis du har hatt ett helt år med 1P-matte!)
Jeg vet ikke hvor gunstig for deg det ville være å hoppe av 1P, midt i kapittelet, for så å hoppe inn i et helt nytt kapittel. Husk at karakteren du får i matte det første året vil stå på vitnemålet ditt (hvis du velger R1 eller S1 i andre klasse, noe du sier du skal), så hvis 1T blir uvant for deg og du får en dårlig karakter til sommeren er det ingen vei tilbake.
Mitt råd er da at du fortsetter ut året med 1P, skaffer deg en 1T-bok og oppnår den kompetansen de forventer av deg i det faget, og velger realfag videre.
Hvis du, dersom jeg oppfattet korrekt har tenkt å ta fysikk 2 = 3.klasse "må" du vel ha R1/R2, både for å klare 2. og 3. klassepensum...
ellers vil ikke jeg si R1 er så mye vanskeligere enn 1T, mye av stoffet er faktisk det samme, selv om man på alle felt går litt dypere