Eksponentialregresjon og skalering.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
FI92
Pytagoras
Pytagoras

Hei.

Jeg går 2 år P matte og snart skal vi ha en prøve som går ut på Skalering. Er det noen som kan forklare lett hvordan man regner ut skalering?

Eksempel:

Spørsmål 1.1. Bestem skaleringen på x-aksen og y-aksen. (Xscl og Yscl)

x*x-5x--4

Noen som får noe ut av det der?

(Står ikke i matte boka hvordan man regner det ut, men enda så har vi prøve i det....)

Håper dere kan hjelpe meg.

mvh FI92
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta

Har litt problemer med å forstå hva oppgaven mener med skalering, kunne du kanskje postet fasiten for litt oppklaring? Utifra Xscl og Yscl, som du nenver, antar jeg at det har noe med view window å gjøre.

Code: Select all

View Window
Xmin  : -10
 max  : 10
 scale: 1
Ymin  : -10
 max  : 10
 scale: 1
FI92
Pytagoras
Pytagoras

Hei. Jeg skjønner at det ikke var så lett å forstå, men jeg vet ikke hvordan jeg kan forklare det bredere...
Jeg har matteprøve i dette i morra og det står ikke noe om hvordan man regner ut dette i matteboka og vi har ikke hatt noe om dette på skolen. Det blir en nett prøve (fronter) og den ligger allerede ute , men uten bilder og den er ikke aktiv.

Hvis det hjelper så kan jeg sende med et bilde av hvordan det som ligger ute ser ut:

http://i260.photobucket.com/albums/ii18 ... vaJPEG.jpg

Håper det hjalp noe.
Emilga
Riemann
Riemann

Dette var dårlige oppgaver må jeg si. Hvis en bruker to minustegn etter hverandre så bruker man parantes.
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta

Jeg klarer desverre ikke å se noen mening i oppgavene slik de er nå. Hvis du ønsker å forberede deg kan du prøve å se litt på hva det å endre Xscl og Yscl vil si for en graf.
Post Reply