En vrien trigonometrisk(?) nøtt?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Greyhound
Fibonacci
Fibonacci

Hoi! Har funnet fram til en liten problemstilling som jeg håper folk her kan bryne seg på:

Image

Er dette mulig?

Jeg tror selv at man, ved hjelp av de tre punktene som toucher sirkelen, kan rekne ut svaret, men har ennå ikke funnet ut hvordan. Tenker da på å konstruere en sirkel rundt en gitt trekant. Plotte inn a og b som x og y i ett koordinatsystem eller noe i den duren.
daofeishi
Tyrann
Tyrann

Trekk radiene fra senter av sirkelen og til endene på korden med lengde a. Kan du klare å sette opp en likning for radien derfra?
Greyhound
Fibonacci
Fibonacci

Må passe der, skjønner tankegangen men ikke mer. Ut i fra det jeg vet trenger jeg flere verdier enn kun a på den nye trekanten, og jeg rekner med at likningen som trengs vil inneholde to ukjente?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Greyhound wrote:Må passe der, skjønner tankegangen men ikke mer. Ut i fra det jeg vet trenger jeg flere verdier enn kun a på den nye trekanten, og jeg rekner med at likningen som trengs vil inneholde to ukjente?
Pytagoras:
[tex](r-b)^2\,+\,(\frac{a}{2})^2\,=\,r^2[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Post Reply