Se på denne :
[tex]-\sqrt2 \cdot {\frac{2}{-\sqrt2}}[/tex]
Prøv den...
Potensfunksjoner
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Ganger brøken med [tex]-\sqrt{2}[/tex] oppe og nede:
[tex]-\sqrt 2 + \frac{2\cdot (-\sqrt 2)}{-\sqrt 2 \cdot (-\sqrt 2)}[/tex]
[tex]= -\sqrt 2 + \frac{\cancel{2} \cdot -\sqrt 2}{\cancel{2}}[/tex]
[tex]= -\sqrt 2 - \sqrt 2 = -2\sqrt 2[/tex]
[tex]-\sqrt 2 + \frac{2\cdot (-\sqrt 2)}{-\sqrt 2 \cdot (-\sqrt 2)}[/tex]
[tex]= -\sqrt 2 + \frac{\cancel{2} \cdot -\sqrt 2}{\cancel{2}}[/tex]
[tex]= -\sqrt 2 - \sqrt 2 = -2\sqrt 2[/tex]
Last edited by Vektormannen on 26/12-2007 16:54, edited 1 time in total.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
scofield, skjerp deg. Hvis det er slik at du virkelig ikke klarer dette anbefaler jeg deg å lese grundig en ungdomskole bok, og gjøre oppgaver i den før du fortsetter med mx bøkene. Det vil hjelpe deg stort, siden slike grunnleggende feil gjør at utbyttet ditt blir minimalt.
-
- Euler
Helt enig med Jarle10. Er ikke bare i denne tråden jeg har sett grove feil og svikt på grunnleggende kunnskap ...
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Fra måten du ordlegger deg på ("skal heltallet ganges med tellleren eller nevneren eller begge deler? Eller skal det bare rett og slett strykes bort to like?"), høres det ut som om du ikke prøver å forstå det du holder på med, men å lære deg matematikk som "et sett regler." Det går ikke. Du kan ikke bli en god fotballspiller bare ved å lære deg offsidereglene heller. Du klarer ikke å lære deg derivasjons-/integrasjonsregning skikkelig før du har kontroll over algebraen din, og hvorfor matematikken fungerer som den gjør.
Jeg beundrer pågangsmotet ditt, scofield, men ta det litt rolig i svingene! "Backtrack" litt, og finn ut hvor du sliter algebramessig. Tren på dette, og prøv å skjønne logikken bak, før du går videre.
Jeg beundrer pågangsmotet ditt, scofield, men ta det litt rolig i svingene! "Backtrack" litt, og finn ut hvor du sliter algebramessig. Tren på dette, og prøv å skjønne logikken bak, før du går videre.
Ja smilen dette etter å analysere viste seg å være rikitg, men en ting jeg lurer på er :=) wrote:sco da... nå må du jo lære deg brøkregning.
=}
[tex]-\sqrt{2} + \frac{2}{-\sqrt{2}} = -\sqrt{2} + \frac{-2}{\sqrt{2}} = -\sqrt{2} - \frac{2}{\sqrt{2}} = -(\sqrt{2} + \frac{2}{\sqrt{2}})[/tex]
[tex]-\sqrt{2} + \frac{2}{-\sqrt{2}} = -\sqrt{2} + \frac{-2}{\sqrt{2}} [/tex]
Har skjedde det noe med fortegnene,[tex]-\sqrt{2}[/tex] med nevneren[tex]-\sqrt{2}[/tex] blir nevneren i pluss ,er du med? Og [tex]-\sqrt{2}+[/tex] telleren 2 blir telleren -2, rikitg? Hei Jarle

Last edited by Wentworth on 26/12-2007 17:08, edited 1 time in total.