Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
[tex]g(x)=x^2-5x+1[/tex] og [tex]h(x)=2/3 x-2[/tex]
Disse grafene skjærer hverandre i to punkter. Jeg tror man må sette disse funksjonene lik hverandre, og regne ut som en annengradslikning. Det har jeg gjort, og fått punktene x1=9,7 og x2=4,3. Da vet jeg punktene i forhold til x-aksen. Hvordan finner jeg ut punktene i forhold til y-aksen? Ved innsetting?
Videre sier oppgaven at vi lager en ny funksjon [tex]G(x)=g(x)+a[/tex]
Oppgaven lyder: Hva må a være for at G(x) og g(x) bare skal skjære hverandre i ett punkt?
Du vet at kurvene skjærer hverandre i punktene du har funnet for x. Da er det vel bare å sette verdien inn i en av funksjonene for å finne y verdien.
G(x)=g(x)+a for a [symbol:ikke_lik] 0 fører til at G(x) aldri skjører g(x), siden hvert eneste punkt på g(x) har et tilsvarende punkt på G(x) med en lengde a fra hverandre. Og siden en funksjon aldri har to forskjellige y verdier for én x-verdi, vil de aldri krysses. Hvis a=0 vil jo selvfølgelig alle punktene på G(x) være tilsvarende punker på g(x).
Men jeg har jo to verdier for X. Hvis jeg setter inn hver av disse i hver av likningene, så får jeg jo fire verdier for Y? Og da har jeg jo plutselig fire punkter? Eller er jeg helt på bærtur nå??
Når det gjelder G(x)=g(x)+a.
Mener du at kurvene ikke vil skjære hverandre i det hele tatt hvis a [symbol:ikke_lik] 0?
Oi sann! Ser at jeg har skrevet feil i det første innlegget. Oppgaven er slik:
Hva må a være for at G(x) og h(x) bare skal skjære hverandre i ett punkt.
Last edited by lotta_s on 16/12-2007 15:07, edited 1 time in total.
men får du fire forskjellige verdier? Du vet at grafene skjærer hverandre i de punktene, så naturlig nok bør jo y-verdiene du får i de forskjellige funksjonene være like, for like x-verdier.
Angående det siste, så ja, jeg mener at de ikke vil skjære hverandre for a [symbol:ikke_lik] 0