asincx+bcoscx

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Lise33
Noether
Noether

Løs likningene
3sin2x-4cos 2x=-2
2 [symbol:rot] 2 cos [symbol:pi] x + sin [symbol:pi] x = 1
-24 sin 0,2 x + 4 = 7 cos 0,2 x

Jeg forstår hvordan du omformer disse ligningene, og vet også hvordan man løser de. Det jeg tror jeg gjør feil, er at jeg aldri får vinklene i riktig kvadrant. Jeg vet hvor sin, cos og tan har sine positive og negative verdier, og hvordan jeg skal få de dit, men forstår ikke hva jeg gjør feil i disse ligningene. Selv sier læreren min at det er feil i fasit, men kan ikke tro at det er feil på alle oppgavene. Hadde vært veldig takknemmelig om noen kunne ha hjulpet meg, gjort oppgave og forklart hvorfor dere gjør det dere gjør=) Om noen har tid såklart=)
Lise33
Noether
Noether

Kjempefint om noen kunne ha hjulpet!=)
ettam
Guru
Guru

Det som avgjør fasen [tex]\phi[/tex] i "omskrivningen" mellom [tex]a \sin kx + b \cos kx = \sqrt{a^2+b^2} \sin (kx + \phi)[/tex] der [tex]\phi = \tan^{-1} (\frac{b}{a})[/tex] er følgende:

[tex]a[/tex] positiv og [tex]b[/tex] positiv [tex]\phi[/tex] ligger i 1. kvadrant
[tex]a[/tex] negativ og [tex]b[/tex] positiv [tex]\phi[/tex] ligger i 2. kvadrant
[tex]a[/tex] negativ og [tex]b[/tex] negaitiv [tex]\phi[/tex] ligger i 3. kvadrant
[tex]a[/tex] positiv og [tex]b[/tex] negativ [tex]\phi[/tex] ligger i 4. kvadrant
Last edited by ettam on 27/01-2008 00:56, edited 1 time in total.
Lise33
Noether
Noether

Skjønner=) Nå fikk jeg det til. Tusen takk for hjelpa=)
Post Reply