[symbol:integral] [tex]\frac{1}{5x+3}dx[/tex]
= in l5x+3l ?
eller var det for lett?
Nå har jeg to innsendinger igjen før eksamen i januar, men er redd jeg stryker på denne. Kan noen hjelpe meg med denne?
[tex]h(x)=\frac{4x}{x^2+4}[/tex]
Beregn arealet av flatestykkene som er avgrenset av grafen til h, x-aksen og de to rette linjene x= -2 og x=2
Problemet er å integrere h(x).
Integral
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
[symbol:integral] [tex] \frac{4x}{x^2+4}dx[/tex]
Integrasjon med variabelskifte:
[tex]u = x^2 + 4[/tex]
[tex]u^` = 2x[/tex]
[symbol:integral] [tex]\frac{2u^`}{u}dx =[/tex] [symbol:integral] [tex]\frac{2}{u}du = 2ln u + C = 2ln(x^2 + 4) + C[/tex]
Det bestemte integralet blir vidare 2ln(2^2+4) - 2ln((-2)^2+4) = 0.
[symbol:integral] [tex]\frac{1}{5x+3} = \frac{1}{5}ln|5x+3|+C[/tex]
Integrasjon med variabelskifte:
[tex]u = x^2 + 4[/tex]
[tex]u^` = 2x[/tex]
[symbol:integral] [tex]\frac{2u^`}{u}dx =[/tex] [symbol:integral] [tex]\frac{2}{u}du = 2ln u + C = 2ln(x^2 + 4) + C[/tex]
Det bestemte integralet blir vidare 2ln(2^2+4) - 2ln((-2)^2+4) = 0.
[symbol:integral] [tex]\frac{1}{5x+3} = \frac{1}{5}ln|5x+3|+C[/tex]
Last edited by deltaX on 02/12-2007 19:46, edited 1 time in total.
Det ubestemte integralet blir [tex]\frac15 \ln |5x+3| +C[/tex] Her må du sette u=5x+3
Det bestemte integralet har nok et areal, grunnen til at du får 0 er at funksjonen er symetrisk om x-aksen, dvs like stort over og under. Del opp grensene så de blir -2 til 0 og 0 til 2
Det bestemte integralet har nok et areal, grunnen til at du får 0 er at funksjonen er symetrisk om x-aksen, dvs like stort over og under. Del opp grensene så de blir -2 til 0 og 0 til 2
Utregninga er riktig den mener jeg. Hvis du regner ut det bestemte integralet med de nye grensene uten bruk av kalkulator så ser du at vi står igjen med ln(0.5) og ln2, disse har lik verdi, men med motsatt fortegn, derfor blir det 0. Det er et eller annet jeg ikke har fått med meg selv her også på hvorfor, men at funksjonen har et areal er det liten tvil om..
:edit
eller om man bare summerer ut ln så går jo det i null også så jeg nå
Et eller annet fortegn som har gjømt seg her..
:edit
eller om man bare summerer ut ln så går jo det i null også så jeg nå