Hei,
sliter litt med denne:
[symbol:funksjon] (x) = x + 2/x
Står i boka at jeg skal bruke kalkulatoren for å finne nullpunkter, men det kommer bare opp error.
Help?!
Sammensatt funksjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Det kan være du skreiv funksjonen feil her og på kalkulatoren. Skulle den kanskje se slik ut: [tex]f(x) = \frac{x+2}x[/tex]? Da blir det med ett noe helt annet. Da har du i alle fall et nullpunkt.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
I boken står det at toppunkt er (-1,4, -2,8), og bunnpunkt er (1,4, 2,8)... Og de "eksakte" punktene er toppunkt: (-[symbol:rot] 2, -2 [symbol:rot] 2), og bunnpunkt: ( [symbol:rot] 2, 2 [symbol:rot] 2). Det er en potensfunksjon, ikke sammensatt...
-
- Euler
Ser at den har topp- og bunnpunkt ja. Er bare å hive den inn på kalkulatoren. Klager ikke her i alle fall. Men noe nullpunkt finner du ikke 

-
- Euler
Siden det viser seg at MissT var ute etter topp- og bunnpunkt er det sikkert den opprinnelige det er snakk om. Men vil ikke (x+2)/x ha et nullpunkt for x = -2? Hmm ...Jarle10 wrote:(x+2)/x har ingen topp eller bunnpunkter, x+2/x har derimot toppunkter og bunnpunkter (ikke burn meg på definisjoner, kontinuerlige topp/bunnpunkter snakker jeg om). Ingen av dem har nullpunkter.