Funksjoner.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
AlfaHotel
Pytagoras
Pytagoras

Jeg skjønner meg overhodet ikke på funksjoner! Ta f.eks denne opp gaven:

Regn ut f(-2), f(1/2) og f(3) når f(x)=3x+4

Kan noen hjelpe meg?? :?: :?:
Hjelp!
mrcreosote
Guru
Guru

En funksjon kan du tenke på noe som tilordner et tall til et annet tall. Hver gang du sier et tall sier funksjonen tall tilbake etter en bestemt regel.

Funksjonen din her, f, er sånn at om du sier et tall, ganger funksjonen dette tallet med 3 og legger på til 4; dette er det tilordna tallet.

Hvis vi sier 3 til denne funksjonen, ganger den altså dette med 3, da får vi 9 og legger så til 4 så vi får 13. Funksjonen f tilordner altså 13 til 3; f(3)=13. Prøv nå på de andre!
saliha
Pytagoras
Pytagoras

Hei, Skal ikke si jeg er ekspert, men du setter inn verdiene istedenfor x. for eksempel er f(2) når funskjonen er f(x)=4x+8, f(2)=4*2+8=16. Håper du blir smartere av det!!
saliha
Vektormannen
Euler
Euler

Les om funksjoner her: http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... ksjon2.php

En funksjon beskriver en 'prosess' som skal skje med et tall/uttrykk. Hvis vi f.eks. har en funksjon som tar inn et tall, kvadrerer dette og trekker fra 1, definerer vi den slik: [tex]f(x) = x^2-1[/tex]. Her kaller vi funksjonen f, sier at den variable, altså bokstaven som skal stå for tallene vi senere setter inn i funksjonen, skal være [tex]x[/tex], og så skriver vi funksjonsuttrykket -- uttrykket som beskriver hva som skal gjøres med inn-verdien.

Nå kan vi putte 2 inn i [tex]f[/tex]: f(2). Da setter vi 2 inn for x i funksjonsuttrykket: [tex]f(2) = 2^2 - 1 = 3[/tex].

I ditt tilfelle heter funksjonen f, har x som variabel, og har funksjonsuttrykket 3x+4. Når det står at du skal rekne ut funksjonsverdien for f.eks. f(-2) betyr det at -2 skal settes inn for x i funksjonsuttrykket.

EDIT: var litt for sen ...
Elektronikk @ NTNU | nesizer
AlfaHotel
Pytagoras
Pytagoras

Takk, det funka veldig bra!
Hjelp!
Vektormannen
Euler
Euler

Husk at du også jobbet med funksjoner på ungdomsskolen. Det var bare en annen notasjon/skrivemåte: [tex]y = 3x+4[/tex]. Her har vi en funksjon som gjør akkurat det samme som den i oppgaven din. Som du kanskje husker fra ungdomsskolen gjorde du i grunn akkurat det samme når du f.eks. skulle skissere opp en graf; du satte inn forskjellige verdier for x og fikk en y-verdi ut ...
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Post Reply