Hei, lurer på om det er noen som kan vise meg hvordan man regner ut sansyneligheten for å vinne i norsk tipping sitt nye spill keno. Man må velge 2 til 10 tall mellom 1 og 70. Det trekkes tilsammen 20 tall. Man må ha alle tallene riktige for å vinne.
Jeg tenkte at på det første tallet er det 20/70 sjangse for å få riktig, på det neste 19/69. Sa da er det 20/70*19/69 sjangse å vinne om man bare tipper to tall.
tekte at om man ganger disse brøkene 20/70, 19/69......11/61 så får man sansyneligheten på det om man tipper ti tall.
noe sier meg at min metode er galt. Noen forslag?
dette er vel videregående pensum?
Keno, tipping sansynelighet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Cayley
Det du er ute etter er vel gunstige over mulige. [tex]P_r^n[/tex] er et nyttig verktøy her.
Hvis vi innfører X som antall rekker man har, er sannsynligheten for gevinst p ved r valgte rekker da gitt ved
[tex]p(X=r) = \frac{P_r^{20}}{P_r^{70}}[/tex] dersom du har planlagt å plotte dette inn på kalkulatoren.
Skal du imidlertid skrive ned dette på papiret, må vi ty til andre metoder.
Da vi ikke har noen lettvint måte å skrive [tex]P_r^n[/tex] på i boka, må vi se nærmere på hva [tex]P_r^n[/tex] er.
Husk at [tex]P_r^n = n\cdot(n-1)\cdot...\cdot (n-r+1) = \frac{n!}{(n-r)!}[/tex]
Sannsynligheten for gevinst ved r rekker i Keno er da:
[tex]p(X=r)=\frac{\frac{20!}{(20-r)!}}{\frac{70!}{(70-r)!}}=\frac{20!(70-r)!}{70!(20-r)!}[/tex], hvis det var dette du lurte på
Håper dette stemmer
Hvis vi innfører X som antall rekker man har, er sannsynligheten for gevinst p ved r valgte rekker da gitt ved
[tex]p(X=r) = \frac{P_r^{20}}{P_r^{70}}[/tex] dersom du har planlagt å plotte dette inn på kalkulatoren.
Skal du imidlertid skrive ned dette på papiret, må vi ty til andre metoder.
Da vi ikke har noen lettvint måte å skrive [tex]P_r^n[/tex] på i boka, må vi se nærmere på hva [tex]P_r^n[/tex] er.
Husk at [tex]P_r^n = n\cdot(n-1)\cdot...\cdot (n-r+1) = \frac{n!}{(n-r)!}[/tex]
Sannsynligheten for gevinst ved r rekker i Keno er da:
[tex]p(X=r)=\frac{\frac{20!}{(20-r)!}}{\frac{70!}{(70-r)!}}=\frac{20!(70-r)!}{70!(20-r)!}[/tex], hvis det var dette du lurte på

Håper dette stemmer

This sentence is false.
Dette er jo en klassisk hypergeometrisk situasjon. La N=70 være populasjonsstørrelsen og S=20 være antall "spesielle" objekter/tall. Når du tipper, gjør du et utvalg av størrelse k, der k ligger fra 2 til 10. Sannsynligheten for at du bare velger fra den godtatte mengden på 20 "spesielle" tall blir da
[tex]\frac{{20 \choose k}\cdot {50\choose 0}}{{70 \choose k}}[/tex]
[tex]\frac{{20 \choose k}\cdot {50\choose 0}}{{70 \choose k}}[/tex]
-
- Cayley
Du får det samme svaret uavhengig av hvilken versjon du velger, for mitt og fish sitt uttrykk er bare to sider av samme sak, noe som kan vises ved omforming 

This sentence is false.
-
- Cayley
Hvis det du sier stemmer, synes jeg det er litt merkelig at grafene til funksjonene følger hverandre på en prikk 

This sentence is false.
-
- Cayley
Ja, gir meg der. Er enig i at det ville blitt problemer med min fremgangsmåte dersom man også kunne tenke seg å finne sannsynligheten for at bare et bestemt antall av tallene var riktige. 

This sentence is false.