[tex] f(x)=x^2-4x+3[/tex]
Bunnpunktet for denne grafen er (2,-1).
Tegn grafen.(ikke bruk kalkulator)
Når vi skal tegne grafen, finner vi kordinatene til tre punkter på hver side av bunnpunktet. Jeg lurer på hvordan man finner de tre punktene på hver side?Den må kanskje skjære gjennom y aksen på punkt 3 (utifra funksjonen).
Da får vi en kurve.
Jeg tror jeg vet hvordan man skal gå fram,men det kan være artig med innvirkninger til rikitg graftegning .
Funksjonsdrøfting
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Er ikke helt med på hva du mener her ...
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Du kan skrive om funksjonen til kruven slik:
[tex]f(x) = (x-2)^2-1[/tex]
Da har du grafen til [tex]y=x^2[/tex] under en transformasjon av [tex]\begin{bmatrix}2\\ -1 \end{bmatrix}[/tex]
Altså, hvis du kan tegne kurven [tex]y=x^2 [/tex] for hånd, så trekker du den 2 enheter langs den positive x-aksen, og 1 enhet langs den negative y-aksen. Og det er lurt å finne seg skjæringspunktene på y- og x-aksen når man tegner grafen til en annegradslikning.
[tex]f(x) = (x-2)^2-1[/tex]
Da har du grafen til [tex]y=x^2[/tex] under en transformasjon av [tex]\begin{bmatrix}2\\ -1 \end{bmatrix}[/tex]
Altså, hvis du kan tegne kurven [tex]y=x^2 [/tex] for hånd, så trekker du den 2 enheter langs den positive x-aksen, og 1 enhet langs den negative y-aksen. Og det er lurt å finne seg skjæringspunktene på y- og x-aksen når man tegner grafen til en annegradslikning.