kan noen hjelpe meg med dette ?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
maria-000
Pytagoras
Pytagoras

hei:
har et spørsmål som ser sånn ut:

finn omkrets av et sirkelsektor når radien er 5cm og sirkelbuen 100 grader? hvordan løser du det?

spørsmål 2.
en sirkel har radius 2m.hvor mange grader er en sirkelbue som er 1m?

sp.3
finn volum og overflate av et rett firkantet prisme når grunnflatesidene er 4cm og 6cm, og høyden 1.7cm?
for det første så har skjønner jeg ikke hvordan jeg løser grunnflaten skal jeh plusse alle sidene? eller hvordan gjør jeg det? og hvordan løser jeg det når det gjelder trekant prisme også?

takk for de som løser det.
Cauchy
Guru
Guru

1) Hvis sirkelbuen spenner over 100 grader, er dette en brøkdel av den totale omkretsen som tilsvarer 100/360. Dermed er lengden av sirkelbuen

(100/360)*2*[pi][/pi]*5

Men du må jo også legge til de to linjene som avgrenser sektoren, som naturlig nok er like lange som radius:

O = 2*5 + (100/360)*2*[pi][/pi]*5

2)blir mye som over:du må løse ligningen

1=(x/360)*2*[pi][/pi]*5

3)Å finne overflaten er det samme som å legge sammen arealene av alle sideflatene. Nå det gjelder et trekantet prisme, tror jeg kanskje det er en pyramide du mener? Om det er tilfellet kommer det an på om grunnflaten er en trekant eller firkant. Jeg ser spørsmålet er stilt for ungdomsskolen og nedover, så jeg tror jeg nøyer meg med å si at formlene sikkert står i boka eller et formelhefte, fordi det ikke er så trivielt å utlede det, iallefall ikke i dette forumet.

Trenger du mer hjelp så si ifra!!
Svar