Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Sitter og regner oppgaver om vektorer i rommet, men står fast på en deloppgave. Oppgaven lyder. a) Gitt linja l: x=1-2t, y=3+t og z= -1+t. Finn koordinatene til de punktene på l som har avstanden [symbol:rot] 17 fra punktet (2,3,-1). Dette har jeg fått til svarene er (-5/3, 13/3, 1/3) og (5,1,-3).
b) Finn avstanden fra linja x=2t+1, y=2t og z=t+6 til x-aksen. Her står jeg fast, skjønner ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Noen tips?
Jeg har ikke sjekka brøksvaret, men resten ser bra ut på a.
Oppgave b: x-aksen kjennetegnes ved at x-koordinaten er vilkårlig, y og z er 0. Prøv å lag deg et bilde av åssen dette ser ut i rommet, så ser du kanskje at du ikke trenger å bry deg om hva x-koordinaten er siden denne aldri "øker" avstanden til x-aksen.
jeg har prøvd litt på oppgave b) nå, men får det ikke til. Jeg finner at avstanden er [symbol:tilnaermet] 5,57, men fasit sier at den skal være (12 [symbol:rot] 5)/5 som er [symbol:tilnaermet] 5,37. Kan noen vise meg hvordan jeg skal løse denne oppgaven?