Vektorregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Gullet
Pytagoras
Pytagoras

I parallellogrammet ABCD er vinkel A=60 grader. Videre er AB=6 cm og AD=4cm. Her lønner det seg å legge parallellogrammet inn i et koordinatsystem f.eks. med A i origo og B i (6,0). Finn koordinatene til hjørnene C og D. De har jeg funnet ut at er: C (8, 3,5) og D (2, 3,5).

a) Bruk vektorregning og finn lengden av diagonalene i parallellogrammet. Her fikk jeg [tex]|\vec{AC}|=8,7 cm[/tex] og [tex]|\vec{BD}|=5,3 cm[/tex]

b) Bruk vektorregning og vis at diagonalene i parallellogrammet halverer hverandre.

c) Kall skjæringspunktet mellom diagonalene for S. Bruk vektorrening og finn vinkel ASB

Håper noen kan hjelpe meg med a) og b). Takk på forhånd! :)
Gullet
Pytagoras
Pytagoras

Legger til en illustrasjon

Image
Gullet
Pytagoras
Pytagoras

Ingen? :)
Vektormannen
Euler
Euler

Beviset på b) er vel ikke verre enn å uttrykke f.eks. [tex]\vec {AC}[/tex] som summen av [tex]\vec {AD}[/tex] og [tex]\vec {DC}[/tex], der du uttrykker de to ved hjelp av S.
Gullet
Pytagoras
Pytagoras

Ok, det er ikke verre enn det, nei. Skal jeg uttrykke [tex]\vec{BD}[/tex] på samme måte også?
Post Reply