Trigonometri oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
cornflake
Noether
Noether

Image

Oppgave a er grei, men sliter litt med oppgave b.

Jeg vil ikke ha svaret, men heller tips til hvordan man kan løse en slik oppgave.
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta

Løsningsforlag: Tegn trekanten i et kordinatsystem og trekk deretter tre normaler fra [tex]CB[/tex] til [tex]\angle A[/tex], [tex]AC[/tex] til [tex]\angle B[/tex] og [tex]AB[/tex] til [tex]\angle C[/tex]. Utrykk funksjonene for linjene og fikk krysningspunktet og dermed radiusen til sirkelen. Da kan du regne ut arealet og trekke ifra figurens areal.

Edit: Dette forutser naturligvis at kryssningspunktet er sirkelens sentrum. Nå ble jeg jammen usikker.
cornflake
Noether
Noether

JonasBA wrote: Edit: Dette forutser naturligvis at kryssningspunktet er sirkelens sentrum. Nå ble jeg jammen usikker.
Det var det jeg også prøvde på, men det ser ut som om krysningspunktet ikke er sirkelens sentrum.
daofeishi
Tyrann
Tyrann

Nei Jonas, det du finner da er trekantens ortosenter. Senteret til sirkelen er kryssningspunktet til halveringslinjene av vinklene. (Prøv å bevise dette.)
Post Reply