Løs likningen:
(lnx)^2 - 5lnx + 6 = 0
Her har jeg først gjort om likningen til: ln(x^2-5x)+6
Er dette rett ? Jeg står fast her da jeg ikke finner en formel som kan hjelpe meg videre.
Logaritme 2
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du kan sette u=lnx og løs som andregradslikning
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
-
- Guru
Dette er så bestemt ikke rett.
Ligninga di er ei annengradsligning i kamuflasje; prøv å la u=ln x og se hvordan ligninga lyder da.
Ligninga di er ei annengradsligning i kamuflasje; prøv å la u=ln x og se hvordan ligninga lyder da.
-
- Guru
Du innfører en ny variabel som du kaller u. Denne definerer du til å være det samme som ln x. Dette gjør du for å forenkle uttrykk du har; for eksempel vil sin(ln x) som kan være vanskelig å behandle skrives om til sin(u) som er lettere å jobbe med. Se nå om du klarer å skrive om ligninga di til noe enklere.
-
- Guru
Absolutt!
Du bør bare passe på notasjonen din. (ln x)^2-5ln x+6=0 omformes til ligninga u^2-5u+6=0 ved substitusjonen u=ln x. Denne ligninga har løsning u=2 og u=3. Nå kan du substituere deg tilbake for å finne ut hva x er.
Du bør bare passe på notasjonen din. (ln x)^2-5ln x+6=0 omformes til ligninga u^2-5u+6=0 ved substitusjonen u=ln x. Denne ligninga har løsning u=2 og u=3. Nå kan du substituere deg tilbake for å finne ut hva x er.
-
- Guru
Det må du vel spørre deg sjøl om.
Du har fått at u=2 og u=3 er løsninger av ligninga. Men så er u=ln x, hva er da x; husk at det er med hensyn på denne variabelen du i utgangspunktet ønsker å løse ligninga.
Du har fått at u=2 og u=3 er løsninger av ligninga. Men så er u=ln x, hva er da x; husk at det er med hensyn på denne variabelen du i utgangspunktet ønsker å løse ligninga.
Hei !
Har 3 oppgaver igjen i dette kapittelet før jeg er ferdi :S
Deriver følgende funksjoner:
Oppgave 1
y= (lnx) / (3x)
Oppgave 2
y= ln(kvadratroten av x+2)
Oppgave 3
y= x^2e^-2x
Noen som ser hvilke regler som skal brukes her?
Har fasit, men den forklarer ikke fremgangsmåten.
Har 3 oppgaver igjen i dette kapittelet før jeg er ferdi :S
Deriver følgende funksjoner:
Oppgave 1
y= (lnx) / (3x)
Oppgave 2
y= ln(kvadratroten av x+2)
Oppgave 3
y= x^2e^-2x
Noen som ser hvilke regler som skal brukes her?
Har fasit, men den forklarer ikke fremgangsmåten.