Hei.
Jeg lurer på en oppgave som dreier seg om å regne ut sidene i en trapes.
Det ville vært bedre om dere kunne legge til en forklaring på hvordan dere kommer frem til svarene. Setter stor pris på deres hjelp!
Her kommer oppgaven(e):
I et trapes ABCD er AB parallell med CD. Diagonalene AC og BD skjærer hverandre i S.
a) Trekantene ABS og CDS er formlike. Kan du forklare hvorfor?
b) Vi får vite at AB er 6 cm. CD er 4 cm. CS er 2 cm. Og DS er 3cm.
Regn ut AS og BS.
(oppgave b syntes jeg var veldig vanskelig. jeg tror det vil hjelpe dersom dere forklarer meg hvordan dere tenker.)
Takk igjen.
Formlikhet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
a)Sosso wrote:Hei.
Jeg lurer på en oppgave som dreier seg om å regne ut sidene i en trapes.
Det ville vært bedre om dere kunne legge til en forklaring på hvordan dere kommer frem til svarene. Setter stor pris på deres hjelp!
Her kommer oppgaven(e):
I et trapes ABCD er AB parallell med CD. Diagonalene AC og BD skjærer hverandre i S.
a) Trekantene ABS og CDS er formlike. Kan du forklare hvorfor?
b) Vi får vite at AB er 6 cm. CD er 4 cm. CS er 2 cm. Og DS er 3cm.
Regn ut AS og BS.
(oppgave b syntes jeg var veldig vanskelig. jeg tror det vil hjelpe dersom dere forklarer meg hvordan dere tenker.)
Takk igjen.
Se på vinkelsammenhengene mellom 1. AB&AC og CD&AC, og 2.AB&BD og CD&BD
b) Finn ut hvilke sider som er samsvarende i de to trekantene ABS og CDS! (Hint: AB samsvarer med CD, og "samsvarende" sider er linjestykker mellom to parvis like vinkler i figurene.
Eksempelvis er vinkel ACD lik vinkel BAC.
La oss sette opp like vinkler i de to trekantene:Sosso wrote:Trekant CDS og ABS er formlike. Vinkelen til DCA er like stor som vinkelen til CAB. Men jeg vet fremdeles ikke hvordan jeg skal regne ut sidene i trekantene! :S
Trekant ABS Trekant CDS
vinkel SAB vinkel SCD
vinkel ABS vinkel SDC
vinkel ASB vinkel DSC
Samsvarende sider ligger mellom like vinkler:
AB samsvarer med CD
AS samsvarer med CS
BS samsvarer med DS
Husk at forholdet mellom samsvarende sider er konstant.
Jeg skjønner hva du mener med forholdet mellom sidene nå.
Men dette er et såpass nytt tema for meg at jeg ikke kommer lenger i denne oppgaven.
Jeg trenger veiledning for hvordan man regner ut BS og AS!
Fasiten sier at AS er 3 cm. Er det riktig fordi trekanten ADS er likebeinte?
Fasiten sier også at BS er 4,5 cm! det er det jeg ikke skjønner. Er det riktig?
Skal man bruke tangens,sinus,cosinus i denne oppgaven eller ingen av dem?

Men dette er et såpass nytt tema for meg at jeg ikke kommer lenger i denne oppgaven.
Jeg trenger veiledning for hvordan man regner ut BS og AS!
Fasiten sier at AS er 3 cm. Er det riktig fordi trekanten ADS er likebeinte?
Fasiten sier også at BS er 4,5 cm! det er det jeg ikke skjønner. Er det riktig?
Skal man bruke tangens,sinus,cosinus i denne oppgaven eller ingen av dem?
Jippii! hehehe jeg klarte det! AS er 3 cm, og det er ikke fordi at trekanten er likebeint. Jeg fulgte den metoden om samsvarende sider.
Da jeg skulle regne ut BS, kom jeg frem til at den er 2cm og ikke 4,5cm som fasiten sier. Er du enig i at fasiten gir feil svar?
Det var det jeg gjorde for å regne ut BS:
BS = AS og DC = AB
x/3 = 4/6
x = (3*4)/6
x= 2
Da jeg skulle regne ut BS, kom jeg frem til at den er 2cm og ikke 4,5cm som fasiten sier. Er du enig i at fasiten gir feil svar?
BS = AS og DC = AB
x/3 = 4/6
x = (3*4)/6
x= 2
Punkt 1.Sosso wrote:Jippii! hehehe jeg klarte det! AS er 3 cm, og det er ikke fordi at trekanten er likebeint. Jeg fulgte den metoden om samsvarende sider.
BS = AS og DC = AB
BS er ikke lik AS, hvor har du det fra?
DC er heller ikke lik AB.
BS, AS og AB er alle sammen sider i trekant ABS, mens bare DC er side i trekant DCS.
Regninga di videre er bare tull; du må benytte deg av to sider i trekant ABS og de to samsvarende sidene i trekant DCS.