Som matematiker kan man jobbe som...

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
sEirik
Guru
Guru
Sted: Oslo

Hvaforno?

Et matematikkstudium er utvilsomt utrolig interessant, men etter 5 år med mer eller mindre spennende matematikkstudering, hva kan man ende opp som?

Jeg skal enten studere musikk eller matematikk. To helt forskjellige ting som jeg sliter veldig med å velge mellom.
Markonan
Euclid
Euclid

Jeg tenkte faktisk litt på samme tingen en gang i tiden. Men jeg kom frem til at det var litt mer jobbsikkerhet hvis jeg hadde utdannelse i matematikk. Og mest sannsynlig litt bedre betalt også! 8-)

Du kan lese litt om jobbmuligheter på denne siden:
http://www.uio.no/studier/tilbud/kategori/mnt.html

Gå inn på programmer som ser spennende ut, og mulige studieretninger, så finner du 'Veien videre, jobb og studier'. Der har du en kort innføring i karrieremuligheter. Du kan også se på 'Oppbygning og gjennomføring' for å se hvilke kurs du får i de forskjellige programmene.

Skulle ønske noen hadde vist meg de sidene for noen år siden. ;)

Edit: Er som du ser bare for UiO da. Det er vel en del mer spennende på NTNU, som kanskje er mer aktuelt for deg.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Emilga
Riemann
Riemann
Sted: NTNU

Får man virkelig godt betalt som matematiker?
Markonan
Euclid
Euclid

Bedre enn musikere vil jeg tro! 8-)
Lao Tzu
sEirik
Guru
Guru

Alle vet at musikere får dårlig betalt og sliter med å finne seg jobb. Men man får jobbet med noe man liker veldig godt å jobbe med!
Men det får man vel ofte etter at man har studert matematikk også. Der får man i tillegg god lønn, og lettere jobb.

Hvis dette var en perfekt verden, så hadde jeg studert begge deler! :P
Markonan
Euclid
Euclid

Vel, jeg studerer matematikk og har musikk som altomfattende fritidshobby. Jeg er i hvert fall fornøyd med det valget. :)
Lao Tzu
mrcreosote
Guru
Guru

Lønn: Bare å sjekke skattelister det, de ligger vel ute fortsatt.

Eirik: Hva vil du bli? Du finner deg alltids et eller annet uansett hva du skulle finne på å studere, musikk også. Hvis alt feiler kan du få være assistenten min når jeg har fått verdensherredømme.
Svar