INTEGRAL

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
iiine
Cayley
Cayley

Vis ved derivasjon at

a) [symbol:integral] lnx dx = x * lnx - x + C
b) [symbol:integral] x * e[sup]x[/sup]dx = x* e[sup]x[/sup] - e[sup]x[/sup] + C

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal gå fram med denne oppgaven her.. Setter pris på hjelp!
rm
Dirichlet
Dirichlet

Du må derivere uttrykkene til høyre og se om du får det samme som står under integralet til venstre.
iiine
Cayley
Cayley

Når jeg deriverer venstre side blir det (lnx dx)'=1/x
Og når jeg deriverer høyre side blir det (x* lnx-x+C)'= 1/x[sup]x[/sup]-1

Dette blir jo ikke riktig...
zell
Guru
Guru

Når du integrerer noe går du motsatt vei i forhold til når du deriverer.

Altså hvis du integrerer den deriverte av [tex]\frac{\rm{d}}{\rm{d}x}(\ln{x}) = \frac{1}{x}[/tex] så skal du få [tex]\ln{x}[/tex]: [tex]\int \frac{\rm{d}x}{x} = \ln{|x|} + C[/tex]

[tex]\frac{\rm{d}}{\rm{d}x}\large\left[\int\ln{x}\rm{d}x\large\right] = \ln{x}[/tex]

Du har fått oppgitt at [tex]\int \ln{x}\rm{d}x = x \ \cdot \ \ln{x} - x + C[/tex]

Og skal vise at dette stemmer ved derivasjon, hva gjør du da?

Tips: Deriver den integrerte, om man har integrert rett skal man ende opp med integranden.
iiine
Cayley
Cayley

Kan du gi meg et tips til hvordan jeg skal begynne å gjøre dette? Ble veldig usikker nå..
ettam
Guru
Guru

Regn videre på dette:

a)

[tex](x\cdot \ln x -x +c)^{,} = (x)^{,} \cdot \ln x + x \cdot (\ln x)^{,} - (x)^{,} = [/tex]

b)

[tex](x e^x - e^x + C)^{,} = (x)^{,} \cdot e^x + x \cdot (e^x)^{,} - (e^x)^{,} = [/tex]
iiine
Cayley
Cayley

Når jeg regner videre på det får jeg 1*lnx+x*1/x-1 som videre blir lnx+1/x[sup]x[/sup]-1. Det blir jo ikke litt det samme som står på venstre siden når det kun er 1/x.
mrcreosote
Guru
Guru

Åssen får du [tex]x\cdot\frac1x[/tex] til å bli [tex]\frac1{x^x}[/tex]? Prøv på nytt...
iiine
Cayley
Cayley

Fikk det til nå... x*1/x blir vel bare 1, så da blir det lnx+1-1=lnx og lnx'= 1/x

Da stemmer der vel med venstre og høyre side: 1/x=1/x
Post Reply