Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Et hvert tall i 3-tallssystemet kan skrives som
[tex]a_n \cdot 3^n + ... + a_2 \cdot 3^2 + a_1 \cdot 3 + a_0[/tex]
Der hver av a-ene er enten 0, 1 eller 2.
Ta tallet 9. Begynn først med å tenke - hva er den største potensen av 3 som går opp i tallet? I dette tilfellet er det 3[sup]2[/sup]. Trekk fra dette fra et opprinnelige tallet. Du står igjen med 0. Altså er [tex]9 = 1\cdot 3^2 + 0 \cdot 3 + 0 = [100]_3[/tex]
La oss ta et mer innfløkt eksempel. Prøv å skrive 238 i tretallssystemet. Største potens av 3 om går opp i dette tallet er 3[sup]4[/sup], som faktisk går opp 2 ganger (kan du se hvorfor det ikke er mulig at tallet går opp mer enn 2 ganger?): [tex]238 = 2\cdot 3^4 + 76[/tex]
Vi ser at 3[sup]3[/sup] er høyeste potens som går opp i 76; den går opp 2 ganger:
[tex]238 = 2\cdot 3^4 + 2 \cdot 3^3 + 22[/tex]
Fortsett på denne måten. Til slutt ser du at
[tex]238 = 2\cdot 3^4 + 2 \cdot 3^3 + 2\cdot 3^2 + 1 \cdot 3 + 1 = [22211]_3[/tex]
Virker som du mangler noe basic-kunnskaper i hva tallsystemer egentlig er. Totallsystemet, tretallsystemet, titallsystemet og sekstentallsystemet er alle såkalte posisjonssystemer, hvor tallets posisjon har en betydning for tallets faktiske verdi.
Det finnes mange triks en kan bruke for å konvertere mellom tallsystemer, la meg introdusere deg til en måte, om du ikke allerede kan den. Ta for deg tallet [tex]11_{10}[/tex]. For å gjøre dette om til totallsystemet kan en gjøre divisjoner med [tex]2[/tex] og se etter en rest.
Når vi deler på [tex]2[/tex] vil resten naturlighvis enten være [tex]0[/tex] eller [tex]1[/tex]. I vår deleoperasjon dannet restene en rekke betstående av [tex]1[/tex], [tex]1[/tex], [tex]0[/tex] og [tex]1[/tex]. Hvis du da snur rekken har du [tex]11_{10}[/tex] i totallsystemet, [tex]1011_2[/tex].
Edit: Litt sein der.
Last edited by JonasBA on 23/10-2007 16:00, edited 1 time in total.
Når vi deler på [tex]2[/tex] vil resten naturlighvis enten være [tex]0[/tex] eller [tex]1[/tex]. I vår deleoperasjon dannet restene en rekke betstående av [tex]1[/tex], [tex]1[/tex], [tex]0[/tex] og [tex]1[/tex]. Hvis du da snur rekken har du [tex]11_{10}[/tex] i totallsystemet, [tex]1011_2[/tex].
Denne metoden kan du selvsagt også bruke på omgjøring fra 238 i titallssystemet til et tall til et tall i tretallssystemet: