enkel liten inver sinus sak (eller hva det nå heter)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
nilsma
Pytagoras
Pytagoras
Sted: Bergen

Hei, jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med en liten ting som jeg ikke finner ut ang. bruk av invers sinus (er et det det heter forresten? :P)

I hvertfall, ... ved bruk av snells form - [tex]n_1 \cdot sin \alpha_1 \, = \, n_2 \cdot sin \alpha_2[/tex]

Og for å finne vinkelen for totalrefleksjon står det i læreboka at "Grensevinkelen [tex]\alpha_gr[/tex] er den innfallsvinkelen som hører sammen med brytningsvinkelen på 90 grader".

Ok, men når jeg setter dette sammen med en oppgave, grensevinkelen for totalrefleksjon mellom luft og vann, får jeg:

[tex]n_v \cdot sin \alpha_v = n_1 \cdot sin \alpha_1[/tex]
[tex]\frac{4}{3} \cdot sin \alpha_v = 1 \cdot sin 90^o[/tex]
[tex]sin \alpha_v = \frac{1 \cdot sin 90^o}{ \frac{4}{3}} \, = \, 48,6[/tex]

Men fasiten sier 48,8.

Jeg tror jeg har gjort det riktig (hvis ikke så ver vennlig å si i fra), men dette skjer svært så ofte med denne typen funksjoner for meg på min kalkulator. Så jeg spør vel egentlig om det er noe jeg har gjort feil over, eller om dette er vanlig på kalkulatorene?

Kalk: CASIO CFX 9850 - grafisk kalkulator.

På forhånd takk :)
Olorin
Lagrange
Lagrange
Sted: Trondheim
Kontakt:

Får det samme som deg, ser helt rett ut!

Du vet jo at sin90 = 1

Da blir uttrykket litt enklere.

[tex]\sin(\alpha_v)=\frac34[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Svar