Oppgave 3.43
Antallet solgte enheter av en vare går vanligvis ned når vi setter opp prisen. La y være antallet på solgte enheter per uke når prisen per enhet er [tex]p[/tex] kroner. En kjøpmann fant denne sammenhengen mellom prisen og salget per uke :
[tex]y=400000{p^{-1,5}} , p E [50,100][/tex]
a) Tegn grafen med vanlig skala på aksene. (ikke gjort ennå,prøver å finne verdiene som jeg skal legge i kordinatsystemet for å se hvor jeg skal merke av punktene)
b) Finn lgy uttrykt med lg p. (har gjort, det blir [tex] lgy=-1,5*lgp+5,602)[/tex]
c) Tegn grafen med logaritmisk skala på begge aksene. (av hvilken [tex]lnx [/tex] og [tex]lny[/tex]verdier)
d) Finn ut hva prisen må være for at kjøpmannen skal selge 500 enheter per uke både ved å bruke grafen oppgave a og i oppgave c. (Først må jeg tegne grafene )
Nivå 2mx - Potensfunksjoner (om en kjøpmann)
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Seriøst, scofield, dette kunne du ha fulgt opp med i forrige tråd!
på c), lag en kurve som med x- og y verdier lik lgp, lgy henholdsvis fra den opprinnelige funksjonen. (Du kan tegne inn et punkt hvis du vet koordinatene til punktet. Du kan tegne inn en sammenhengende graf hvis du har flere punkter.)Ser du noe spesielt med denne kurven? I så fall, prøv å finne funksjonen til den.
på c), lag en kurve som med x- og y verdier lik lgp, lgy henholdsvis fra den opprinnelige funksjonen. (Du kan tegne inn et punkt hvis du vet koordinatene til punktet. Du kan tegne inn en sammenhengende graf hvis du har flere punkter.)Ser du noe spesielt med denne kurven? I så fall, prøv å finne funksjonen til den.
Ja,det kunne jeg kanskje men det ble så rotete...he
Problemet mitt er at jeg ikke klarer å legge inn funksjonen på kalkulatoren og dermed finne de riktige verdiene for å se hvor punktene blir i kordinatsystemet.
Step by step metoden liker jeg å høre .
Takk
Problemet mitt er at jeg ikke klarer å legge inn funksjonen på kalkulatoren og dermed finne de riktige verdiene for å se hvor punktene blir i kordinatsystemet.
Step by step metoden liker jeg å høre .
Takk
jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh,da var den endelig i boks.
Både vanlig skala og logartmisk skala samsvarte med fasitsvaret på antall kr ,regnet i p. Ved bruk av den logaritmiske skalen hadde jeg 90 øre i differanse ,enn på vanlig skala hadde jeg 2 kroner .
Takk jarle
Både vanlig skala og logartmisk skala samsvarte med fasitsvaret på antall kr ,regnet i p. Ved bruk av den logaritmiske skalen hadde jeg 90 øre i differanse ,enn på vanlig skala hadde jeg 2 kroner .

Takk jarle