Simpel forklaring?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Jippi
Cantor
Cantor
Posts: 147
Joined: 13/12-2006 15:16

Ser på et eksempel i boka og lurer på hvordan i huleste forfatteren/matematikeren har kommet seg fra det ene leddet til det andre.

1)
Image


Hva er det som skjer her fra ledd 1 til 2? Forkorter ? Vær vennlig å gjør noen mellomregninger.

2)
Image
Hva er det som skjer her? Forkorter ? Vær vennlig å gjør noen mellomregninger.
Last edited by Jippi on 17/10-2007 19:28, edited 3 times in total.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Posts: 1486
Joined: 13/06-2006 02:00
Location: Cambridge, Massachusetts, USA

1) Multipliser med 2 i teller og nevner.

2) Ditto

Nå kan du prøve å forklare hvorfor dette er gjort
Jippi
Cantor
Cantor
Posts: 147
Joined: 13/12-2006 15:16

daofeishi wrote:1) Multipliser med 2 i teller og nevner.

2) Ditto

Nå kan du prøve å forklare hvorfor dette er gjort
Sikker på det??

Eks: 1 bli jo da i nevner:

1-1/2 * 2

Da forsvinner nevneren og vi står igjen med 1-1 ? Forklar, begge.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Posts: 1486
Joined: 13/06-2006 02:00
Location: Cambridge, Massachusetts, USA

Jippi wrote:Sikker på det??

Eks: 1 bli jo da i nevner:

1-1/2 * 2

Da forsvinner nevneren og vi står igjen med 1-1 ? Forklar, begge.
Feil. Du må multiplisere over hele nevneren. Hva er [tex]2(1-\frac{1}{2})[/tex]?
Emilga
Riemann
Riemann
Posts: 1552
Joined: 20/12-2006 19:21
Location: NTNU

Hmm ... Jeg tror jeg liker ordet "forkorter." :)

Husk at alle tall kan skrives på brøkformen [tex]\frac x1[/tex] der [tex]x[/tex] er tallet ditt.
Derfor vil 2 være det samme som [tex]\frac x1[/tex]
Tenk gjerne 200 kroner fordelt på én person (hvis 200 er tallet ditt), hvor mye får han?
Jo, 200 kroner.

Derfor kan vi også skrive brøker slik:

[tex]\frac{5}{2} = \LARGE{\frac{(\frac51)}{(\frac21)}}[/tex]

For å løse opp denne brudne brøken må vi først finne fellesnevneren i de to småbrøkene:

[tex]\LARGE{\frac{(\frac{5}{2})}{(\frac{3}{6})}[/tex]

Vi ser at fellesnevneren er 6.

[tex]\LARGE{\frac{(\frac{5}{2}) \cdot (\frac33)}{(\frac{3}{6})}[/tex]

[tex]\LARGE{\frac{(\frac{15}{6})}{(\frac{3}{6})}[/tex]

[tex]\LARGE{\frac{(\frac{15}{6})}{(\frac{3}{6})} \cdot \LARGE{\frac{(\frac{6}{1})}{(\frac{6}{1})}} = \frac{15}{3} = 5[/tex]
Post Reply