Heisann. Lurer litt på om jeg tenker rett, eller om det er tilfeldig at jeg får rett svar...
[tex]2cosx+sinx=2[/tex]
[tex](2cosx-sinx)^2 = 2^2[/tex]
[tex]4cos^2 x + 4sinxcosx + sin^2 x = 4[/tex]
[tex]4cos^2 x + 4sinxcosx + sin^2 x = 4sin^2 x + 4cos^2 x[/tex]
[tex]3tan^2 x + 4tanx = 0[/tex]
[tex]tanx_1 = 0[/tex]
[tex]x_1 = 0[/tex]
[tex]tanx_2 = -1,33333[/tex]
[tex]x_2 = -0,927 + 2 \pi n[/tex]
[tex]n = 1 gir [/tex]
[tex]x_2 = -0,927 + 2 * \pi * 1 = 5,36[/tex]
Har jeg funnet [tex]X_2[/tex] på rett måte? eller var det bare en tilfeldighet?
Trigonometrisk likning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Guru
Fin og kreativ løsning! Du tok metoden fra i går og videreutvikla den, veldig bra. Tror ikke det er denne måten den løses på i skolen, der er det vel omskrivning til en rein cosinusfunksjon (bekreftelse noen?), men denne er vel så god syns nå jeg.
Hvis du mener 2cos x-sin x stemmer det, hvis 2cos x+sin x er det en liten fortegnsfeil tror jeg. Husk også at du bare legger til pi*n etter å ha løst en grunnligning i tangens.
Hvis du mener 2cos x-sin x stemmer det, hvis 2cos x+sin x er det en liten fortegnsfeil tror jeg. Husk også at du bare legger til pi*n etter å ha løst en grunnligning i tangens.
Jada, dette ser ut til å stemme, men pass på fortegnene. Fin løsning! Bare husk når du kvadrerer en likning at du kan ende opp med falske løsninger.
En annen mulighet er å skrive om:
[tex]2\sin(x) + \cos(x) \equiv \sqrt{5}\cos\left(x - \arctan(\frac 1 2) \right)[/tex]
Dette leder kjapt til likningen
[tex]\cos \left(x - \arctan(\frac 1 2) \right) = \cos \left(\arctan(\frac 1 2) \right)[/tex]
som heller ikke er alt for ille å hanskes med.
Dette er også skolemetoden som mrcreosote nevner over
Edit: endret fortegnsfeil
En annen mulighet er å skrive om:
[tex]2\sin(x) + \cos(x) \equiv \sqrt{5}\cos\left(x - \arctan(\frac 1 2) \right)[/tex]
Dette leder kjapt til likningen
[tex]\cos \left(x - \arctan(\frac 1 2) \right) = \cos \left(\arctan(\frac 1 2) \right)[/tex]
som heller ikke er alt for ille å hanskes med.
Dette er også skolemetoden som mrcreosote nevner over

Edit: endret fortegnsfeil
Last edited by daofeishi on 17/10-2007 18:25, edited 1 time in total.
-
- Guru
Stemmer, det er standarden. Jeg veit hva jeg foretrekker!
Takk for hjelpen
Stygg forglemmelse at jeg ikke tok [tex]\pi +n[/tex] i stedet for [tex]2\pi n[/tex]
Så denne fremgangsmåten kan jeg bruke på alle slike typer likninger?
Hvor kan jeg finne teori om den standarden? Skjønte ikke stort av omskrivingen.

Så denne fremgangsmåten kan jeg bruke på alle slike typer likninger?
Hvor kan jeg finne teori om den standarden? Skjønte ikke stort av omskrivingen.
-
- Guru
Ligninger av typen [tex]a\sin x+b\cos x=c[/tex] kan vel generelt løses på denne måten, men som daofeishi sier må du sette prøve på svara til slutt. Du kan jo prøve den andre metoden (som sannsynligvis er beskrevet i boka di) og se hva du foretrekker.
Jeg finner ikke noen god side på nettet - men jeg skal vise deg tankeganger rundt omformingen over.
Vi er altså gitt summen [tex]S = 2\sin(x) + 1\cos(x)[/tex]
Tenk deg en rettvinklet trekant med kateter av lengde 2 og 1. Da har hypotenusen lengde [tex]\sqrt 5[/tex]
Skriv så om uttrykket over:
[tex]S = \sqrt{5} \left( \frac{2}{\sqrt 5}\sin(x) + \frac{1}{\sqrt 5}\cos(x) \right)[/tex]
Se tilbake på trekanten din. Der finnes det en vinkel [tex]\theta[/tex] slik at [tex]\cos (\theta) = \frac{2}{\sqrt 5}[/tex] og [tex]\sin(\theta) = \frac{1}{\sqrt 5}[/tex]. Denne vinkelen ser du er [tex]\theta = \arctan( \frac 1 2)[/tex]
Nå kan du skrive uttrykket slik:
[tex]S = \sqrt{5} \left( \cos( \theta)\sin(x) + \sin(\theta)\cos(x) \right)[/tex]
Og her kjenner du kanskje igjen en vinkelsumformel?
[tex]S = \sqrt{5}\cos(\theta-x) = \sqrt{5}\cos(\arctan( \frac 1 2 )-x) [/tex]
(Om du vil, og du ser sikkert at jeg benytta meg av det over, kan du bruke at cos(-x) = cos(x). og skrive [tex]S = \sqrt{5}\cos(x-\arctan( \frac 1 2 ))[/tex]
Vi er altså gitt summen [tex]S = 2\sin(x) + 1\cos(x)[/tex]
Tenk deg en rettvinklet trekant med kateter av lengde 2 og 1. Da har hypotenusen lengde [tex]\sqrt 5[/tex]
Skriv så om uttrykket over:
[tex]S = \sqrt{5} \left( \frac{2}{\sqrt 5}\sin(x) + \frac{1}{\sqrt 5}\cos(x) \right)[/tex]
Se tilbake på trekanten din. Der finnes det en vinkel [tex]\theta[/tex] slik at [tex]\cos (\theta) = \frac{2}{\sqrt 5}[/tex] og [tex]\sin(\theta) = \frac{1}{\sqrt 5}[/tex]. Denne vinkelen ser du er [tex]\theta = \arctan( \frac 1 2)[/tex]
Nå kan du skrive uttrykket slik:
[tex]S = \sqrt{5} \left( \cos( \theta)\sin(x) + \sin(\theta)\cos(x) \right)[/tex]
Og her kjenner du kanskje igjen en vinkelsumformel?
[tex]S = \sqrt{5}\cos(\theta-x) = \sqrt{5}\cos(\arctan( \frac 1 2 )-x) [/tex]
(Om du vil, og du ser sikkert at jeg benytta meg av det over, kan du bruke at cos(-x) = cos(x). og skrive [tex]S = \sqrt{5}\cos(x-\arctan( \frac 1 2 ))[/tex]
Syns jeg har vært borti den oppgaven før. Og en alternativ måte er
[tex]a\sin x+b\cos x=[b,a]\cdot [cos x,sin x]=\sqrt{b^2+a^2}\cdot 1\cdot \cos{(x-t)}[/tex]
Hvis vi tegner opp begge vektorene i samme enhetssirkel ser vi at tan t = a/b.
[tex]a\sin x+b\cos x=[b,a]\cdot [cos x,sin x]=\sqrt{b^2+a^2}\cdot 1\cdot \cos{(x-t)}[/tex]
Hvis vi tegner opp begge vektorene i samme enhetssirkel ser vi at tan t = a/b.