Ulikheter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Sølve
Cayley
Cayley
Posts: 57
Joined: 26/09-2007 14:54

Sitter fast på to oppgaver innenfor ulikheter:

1. 3x+4 / 5 > 6x+7 / 8

2. -3x + 3/5 > 6

Hadde satt pris på om noen kunne forklart meg fremgangsmåten på denne type oppgaver!
Olorin
Lagrange
Lagrange
Posts: 1162
Joined: 15/12-2006 15:41
Location: Trondheim
Contact:

Husk parentes når du skriver brøk, lettere å hjelpe!

mener du:

[tex]\frac{3x+4}5\ > \ \frac{6x+7}8[/tex]

og

[tex]-3x+\frac35 \ > \ 6[/tex]

??
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Sølve
Cayley
Cayley
Posts: 57
Joined: 26/09-2007 14:54

Det stemmer!

Skal huske på parantes neste gang!
Olorin
Lagrange
Lagrange
Posts: 1162
Joined: 15/12-2006 15:41
Location: Trondheim
Contact:

Når du løser slike ligninger, så løser du dem enten slik som andre ligninger at du får x = noe. Eller at du faktoriserer teller og nevner av en brøk og setter inn i fortegnsskjema.

På den siste kan du gjøre nettopp dette, eksempelvis:

[tex]-3x+\frac35\ > \ 6[/tex]

[tex]-3x\ > \ \frac{30}5-\frac35[/tex]

[tex]-3x\ > \ \frac{27}5[/tex]

[tex]x\ < \ \frac{27}5\cdot (-\frac13)[/tex]

[tex]x \ < \ -\frac95[/tex]


Legg merke til at når du ganger eller deler med et negativt tall, så må du endre ulikheten!

Samme fremgangsmåte kan du bruke på den første oppgaven, prøv selv! Si gjerne ifra hvis du står fast.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Sølve
Cayley
Cayley
Posts: 57
Joined: 26/09-2007 14:54

Takk for hjelp!

Hvordan kom du fram til til utregning nr2; (30/5) - (3/5) ?

Er første steg på den andre oppgaven å få felles nevner ?

Ser at jeg får problemer når oppgaver som inneholder brøker med ulik nevner forekommer!
Olorin
Lagrange
Lagrange
Posts: 1162
Joined: 15/12-2006 15:41
Location: Trondheim
Contact:

bare gjorde om 6 til 30/5 slik at jeg kunne trekke fra den ene brøken..

du trenger ikke å lage fellesnevner på den siste nei, prøv å kryssmultipliser
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Sølve
Cayley
Cayley
Posts: 57
Joined: 26/09-2007 14:54

Får svaret - 1 på den siste oppgaven, men svaret skal i følge fasit være -0.5..

Noen som kan sette opp utregningen ?
Sølve
Cayley
Cayley
Posts: 57
Joined: 26/09-2007 14:54

Denne :

3x+4 / 5 > 6x+7 / 8
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 374
Joined: 30/03-2006 18:55
Location: Brumunddal

Hvordan er din fremgangsmåte da?
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 374
Joined: 30/03-2006 18:55
Location: Brumunddal

Og den oppgaven blir x<1/40, men hvis du slenger på paranteser så skal svaret nok bli -1/2
Sølve
Cayley
Cayley
Posts: 57
Joined: 26/09-2007 14:54

Tror jeg fann ut av den nå:

3X+4*5*8 / 5 (stryker 5 under brøkstrek) > 6X+7*8*5 / 8(stryker 8 under brøkstrek)

24X+32 > 30X+35

-6X > 3 :(-6)

X < - 0.5

Ser dette ut til å være rett framgangsmåte ?
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 374
Joined: 30/03-2006 18:55
Location: Brumunddal

Det stemmer det vettu :)
Sølve
Cayley
Cayley
Posts: 57
Joined: 26/09-2007 14:54

Herlig ! ;)
Sølve
Cayley
Cayley
Posts: 57
Joined: 26/09-2007 14:54

Hva med disse oppgavene :

1. 3/X + 4 > 0

2. (2X+2) / (1-2X) < 0

Hvordan blir fremgangsmåten her ? Må jeg lage fortegnsskjema ?
Post Reply