Hva er t når t^2-3t+2=0

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Wentworth
Riemann
Riemann

Parameter.
daofeishi
Tyrann
Tyrann

Du har da løst annengradslikninger før, scofield? Hint: Faktoriser, eller (ugh...) bruk abc-formelen.
sEirik
Guru
Guru

Løs i hodet:

[tex]pq = 2[/tex] og [tex]p+q = 3[/tex]

løsningene er t = 1 eller t = 2.
adastra
Cayley
Cayley

daofeishi wrote:Du har da løst annengradslikninger før, scofield? Hint: Faktoriser, eller (ugh...) bruk abc-formelen.
Er det noen som kan forklare hvordan man løser en annengradslikning med det som daofeishi kalte faktorisering? Har aldri lært det, fordi matematikklæreren min hoppet over det.
vg 3 - R2
Wentworth
Riemann
Riemann

Refererer til tema som gjelder her ....

Oppgave 4.01
En kurve K har parameterframstillingen K : x=t^2-3t+2 og y =t+1

a)Tegn figuren
svar : Har tegnet og lagd punkter og sett hvor skjæringspunktene ligger.

b) Finn skjæringspunktene med kordinataksene ved REGNING.
Svar:

Vi finner skjæringspunktene med x aksen ved å sette y=0.

y=0
t+1=0
t=-1

Når t=-1,er
x=t^2-3t+2=(-1)^2-3*(-1)+2=6

Kontrollert:
Skjæringspunktet med x aksen har kordinatene (6,0) Det har jeg overstemt med det jeg tegnet og har sett at det stemmer.Punktet har jeg faktisk tegnet på kordinataksen x på nr 6.

Nå finner jeg skjæringspunktene med y-aksen ved å sette x=0.

x=0
t^2-3t+2=0

Andregradslikning:

x=-3+-kvadratroten av (-3)^2-4*1*2/2*1
x=3+-kvadratroten av 3^2-8/2
x=3+-kvadratroten av 1 / 2
x=3+1/ 2 eller x=3-1/ 2
x= 4/2 eller x=2/2
x=2 eller x=1

Altså t=2 eller t =1

Setter det inn i y som er slik at :
y=0
t + 1 = 0
hvis t = 2 ,da er
2+1=3

og hvis
t = 1 , da er
1+1 = 2

Siden det er y aksen det er snakk om blir skjæringspunktene beskrevet slik der x er 0 .

(0,2) og (0,3)

Dermed er gåten løst!

Til svarinnboksen om at jeg skulle faktorisere og bruke andregradsformelen,med faktorisering mente du vel å presisere ved bruk av andregradsformelen ,hvis ikke da er det interessant å høre hva du mener og hvordan .

Takk til alle!

På forhånd takk for det siste spørsmålet (nederst).Faktorisering. Hadde vært morro med tegning.Tegning av linjer der det står oppført fra tallene - til tallene + .
sEirik
Guru
Guru

daofeishi liker å være bedre enn alle andre og løse enkle andregradslikninger i hodet i stedet for med annengradsformelen. Da bruker han faktorisering, og trikser er å få faktorisert polynomet slik at man finner løsningene. I praksis blir det å løse likningssettet jeg satt opp, i hodet.
Wentworth
Riemann
Riemann

Synd at han ikke deler hoderegningen med oss her på forumet.
sEirik
Guru
Guru

Grunnen til det er at det har blitt gjort før. Bare søk i forumet, så finner du det helt sikkert! :wink:
daofeishi
Tyrann
Tyrann

sEirik wrote:daofeishi liker å være bedre enn alle andre
Aiaiai, jeg håper virkelig ikke jeg virker så arrogant! Det der har aldri vært verken min egen tanke eller intensjon. Beklager, beklager.

Uansett, det å kunne faktorisere enklere annengradslikninger i hodet ser jeg på som en nesten uvurderlig teknikk, så ofte som de dukker opp i matematikken. For de litt vanskeligere likningene kan penn og papir komme godt med, men teknikken er som oftest raskere enn abc-formelen i de tilfellene den kan brukes. (Dette henger også litt igjen fra min collegelærer som gav oss en liten "smekk over fingeren" hvis vi brukte abc-formelen på enkle annengradslikninger og polynomdivisjon for å faktorisere ut enkle polynomer.) Teknikken er ikke så vanskelig heller, med litt trening. Den er (prøvd) beskrevet her:

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... php?t=8677
sEirik
Guru
Guru

daofeishi wrote:Aiaiai, jeg håper virkelig ikke jeg virker så arrogant! Det der har aldri vært verken min egen tanke eller intensjon. Beklager, beklager.
Ta det med ro, det var bare litt ironi :wink:
Charlatan
Guru
Guru

Jeg liker å ta selve abc formelen i hodet, det virker lettere for meg enn å gjøre de tingene du beskrev (det er vel smak og behag). Selv om det kan være at hvis jeg lærte metoden din godt nok ville jeg ha foretrukket den...
=)
Descartes
Descartes

nja jeg vil si at

[tex]-b = x_1 + x_2[/tex]

og

[tex]c = x_1x_2[/tex]

er to veldig beleielige likheter

(hvis a er én da, ellers er det bare å dele)

for i matten på vgs så ender vi sjeldent opp med andregrads polynomer med røtter som ikke er heltall, og relativt nærme null.

fin er den for tredjegrads ligninger òg,

[tex]-b = x_1 + x_2 + x_3[/tex],

[tex]c = x_1x_2 + x_1x_3 + x_2x_3[/tex]

og sist men ikke minst

[tex]-d = x_1x_2x_3[/tex]

(igjen under forutsetningen at a er én)
Post Reply