Jeg lagde en oppgave som jeg ønsker på legge til her.
Du kjører en cabriolet langs en vei, og har et eple du vil kaste ut. Du har lyst å treffe et punkt på bakken 10 m unna veien, men får ikke kastet før bilen står slik at hvis du ser rett ut av vinduet ser du punktet, altså når bilen er 10 m unna punktet. Du kjører i 43.2 km/h, og du klarer å kaste eplet med en kraft som gir hastigheten 20 m/s.
Oppgaven er: Hvor mange grader er vinkelen mellom linjen mellom bilen og punktet og eplets kastretning hvis man hadde sett det hele ovenifra?
EDIT: Glemte å legge dette til: Man ser det i ovenifra fra bilens synspunkt, altså vinkelen eplets retning lager i forhold til bilen (vi lar bilen være origo).
Vi regner med en gravitasjonskraft på 9.81 m/s^2
Vi regner ikke med luftmotstand.
EDIT:"Det er greit å runde ned til to desimaler gjennom oppgaven." Ha med så mange desimaler gjennom utregningen, men rund av til to desimaler ved resultatet for å få et mer nøyaktig svar.
EDIT: Man regner med at startposisjonen for kastet er 0m over bakken.
Håper det var forståelig, bare spør hvis ikke.
Eplekast
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg fikk 36,9 grader mhp siktelinjen. Regner med det er 0m i høydeforskjell.
Fikk også 10,5 grader mhp horisontalen (skrått kast altså, både i xz og xy retning)
Gjorde dette på 1-2-3, så med forbehold om slurvfeil...
Tok forresten utgangspunkt i at eplet har et startfart på 20 m/s. Var litt utydig om det var <20 eller =20.

Fikk også 10,5 grader mhp horisontalen (skrått kast altså, både i xz og xy retning)
Gjorde dette på 1-2-3, så med forbehold om slurvfeil...
Tok forresten utgangspunkt i at eplet har et startfart på 20 m/s. Var litt utydig om det var <20 eller =20.

Jeg rettet visse feilformuleringer og la til noen detaljer, takk for å påpeke dem.
Jeg vil jo helst se en utregning så kan ikke si om svarene dine er korrekte, selv om de ser faretruende riktige ut (med feilmarginer på 1-2 grader). Jeg tror ikke at konsekvent avrunding er bra for denne oppgaven med tanke på sluttresultatet.
Jeg vil jo helst se en utregning så kan ikke si om svarene dine er korrekte, selv om de ser faretruende riktige ut (med feilmarginer på 1-2 grader). Jeg tror ikke at konsekvent avrunding er bra for denne oppgaven med tanke på sluttresultatet.
Kladdet den ned på en serviett, så orker ikke skrive inn utregningenJarle10 skrev:Jeg rettet visse feilformuleringer og la til noen detaljer, takk for å påpeke dem.

Tror det skal være rett...