Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg har desverre ikke mulighet til å løse tredegradsligninger på kalkulatoren min, ikke vet jeg formelen for å gå frem på den type oppgaver heller. Skal høre med mattelæreren min om han har programmet for tredjegradsligninger til Texas TI-83
Denne her er imidlertid lettere: Legg merke til at du finner 2 og x i alle leddene etter at du har trekt sammen til [tex]2x^3-4x^2+2x[/tex]. Dette kan du da faktorisere ut til [tex]2x(x^2-2x+1)=0[/tex]. Klarer du deg derfra?
Denne her er imidlertid lettere: Legg merke til at du finner 2 og x i alle leddene etter at du har trekt sammen til [tex]2x^3-4x^2+2x[/tex]. Dette kan du da faktorisere ut til [tex]2x(x^2-2x+1)=0[/tex]. Klarer du deg derfra?
Vi har vert innom faktorisering, men aldri der du får [tex]2x(x^2-2x+1)=0[/tex] med 0 i resultat. Så nei, greier meg ikke herfra.
[tex]x^2-2x+1=(x-1)^2[/tex] så vi har at den opprinnelige ligninga kan omskrives til [tex]2x(x^2-2x+1)=2x(x-1)(x-1)=0[/tex]. Hvis du nå husker at om [tex]a\cdot b=0[/tex] må vi ha enten a=0 eller b=0, så her må vi ha at en av disse 4 gjelder:
2=0
x=0
x-1=0
x-1=0