Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Denne har helt sikkert vært oppe før, men det får gå. Fikk denne oppgaven av en student ved universitetet da jeg gikk i tiende. Ingen av oss klarte å løse den, og jeg har heller ikke sett noen løsning siden.
Du har en vegg (som er vinkelrett, 90 grader, på bakken). Inntil veggen står en kube på 1x1x1 meter (alle sider rette). Nå setter du en 10 meter lang stige inntil veggen så den tangerer kanten på kassen. Hvor høyt opp på veggen når stigen?
Realist1 wrote:Denne har helt sikkert vært oppe før, men det får gå. Fikk denne oppgaven av en student ved universitetet da jeg gikk i tiende. Ingen av oss klarte å løse den, og jeg har heller ikke sett noen løsning siden.
Du har en vegg (som er vinkelrett, 90 grader, på bakken). Inntil veggen står en kube på 1x1x1 meter (alle sider rette). Nå setter du en 10 meter lang stige inntil veggen så den tangerer kanten på kassen. Hvor høyt opp på veggen når stigen?
Er litt spent nå
Har ikke du spurt om den før, mon tro? Uansett jeg har løst den før, sjekk linken: