Integral fra 0 til [symbol:pi] /2
[sub]0[/sub][symbol:integral][sup][symbol:pi]/2[/sup](cosx)/((sinx+2)[sup]2[/sup]) dx
Jeg fikk ikke til denne oppgaven og jeg vet ikke hva jeg gjør feil, svaret mitt blir ln 9 - ln 4 og det skal bli 1/6. Vet du hvordan en løser denne?
Bestemte integraler
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
La [tex] u = \sin(x)[/tex]
[tex]\int _0 ^{\frac{\pi}{2}} \frac{\cos(x)}{(\sin(x) + 2)^2} \rm{d}x \qquad = \qquad \int _0 ^1 \frac{\rm{d}u}{(u+2)^2} \qquad = \qquad [-\frac{1}{u+2}]_0 ^1 \qquad = \qquad \frac{1}{6}[/tex]
[tex]\int _0 ^{\frac{\pi}{2}} \frac{\cos(x)}{(\sin(x) + 2)^2} \rm{d}x \qquad = \qquad \int _0 ^1 \frac{\rm{d}u}{(u+2)^2} \qquad = \qquad [-\frac{1}{u+2}]_0 ^1 \qquad = \qquad \frac{1}{6}[/tex]
-
- Pytagoras
- Sted: Stavanger
thank you very much. Det var jo egentlig enkelt...
-
- Pytagoras
Hei. Jeg har løst oppgaven jeg holder på med feil og jeg forstår ikke hvordan jeg skal greie å få det til slik at svaret blir riktig. Hva går galt her?
[tex]\int _0 ^{1} \frac{\1}{(\1+sqrt{x}} \rm{d}x \qquad =[/tex]
[ln|1+ [symbol:rot] x] fra 0 til 1 = (ln(1+1))-(ln(1+0))=ln2+0=ln2
[tex]\int _0 ^{1} \frac{\1}{(\1+sqrt{x}} \rm{d}x \qquad =[/tex]
[ln|1+ [symbol:rot] x] fra 0 til 1 = (ln(1+1))-(ln(1+0))=ln2+0=ln2
-
- Pytagoras
jo da, har nok gjort en feil, men jeg forstår likevel ikke. Jeg ser at når jeg deriverer svaret blir det en halv og det passer ikke helt.
sjekk linkene:Frøken Eie skrev:jo da, har nok gjort en feil, men jeg forstår likevel ikke. Jeg ser at når jeg deriverer svaret blir det en halv og det passer ikke helt.
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... sc&start=0
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... t=integral
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
-
- Pytagoras
Thank you. Nå forsto jeg