3x + (x + 2x)
eller
5b - (3b - 2) - (4 - 2b)
noen som kan forklare?
vanskelig ja:=)
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Regner med at oppgaven her også er at du skal trekke sammen.
Det du må huske på er at om det står minustegn foran parantesen skifter fortegnene inni parantesen. F.eks. [tex]-(a+b)=-a-b[/tex] og [tex]-(a-b)=-a+b[/tex]
Hvis du bruker dette tenker jeg du klarer å løse oppgavene, er det noe du er usikker på er det bare å spørre igjen
Edit: Slurv rettet!
Det du må huske på er at om det står minustegn foran parantesen skifter fortegnene inni parantesen. F.eks. [tex]-(a+b)=-a-b[/tex] og [tex]-(a-b)=-a+b[/tex]
Hvis du bruker dette tenker jeg du klarer å løse oppgavene, er det noe du er usikker på er det bare å spørre igjen

Edit: Slurv rettet!
Last edited by Chepe on 26/08-2007 21:15, edited 1 time in total.
Her har du en liten feil.Chepe wrote:..
Det du må huske på er at om det står minustegn foran parantesen skifter fortegnene inni parantesen. F.eks. [tex]-(a+b)=a-b[/tex] og [tex]-(a-b)=a+b[/tex]
..
[tex]-(a+b)=-a-b[/tex]
og
[tex]-(a-b)=-a+b[/tex]
[tex]-(-a-b)=a+b[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Hehe, der har det gått litt fort i svingene ja, bare å beklage.... fokuserte på å forklare det som skjer inne i parantesene, men burde jo selvfølgelig ha skrevet det ordentlig!Olorin wrote:Her har du en liten feil.Chepe wrote:..
Det du må huske på er at om det står minustegn foran parantesen skifter fortegnene inni parantesen. F.eks. [tex]-(a+b)=a-b[/tex] og [tex]-(a-b)=a+b[/tex]
..
[tex]-(a+b)=-a-b[/tex]
og
[tex]-(a-b)=-a+b[/tex]
[tex]-(-a-b)=a+b[/tex]