Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.
Moderators: Vektormannen , espen180 , Aleks855 , Solar Plexsus , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa
Titani
Pytagoras
Posts: 5 Joined: 07/06-2007 16:51
07/06-2007 17:01
Hei alle dere.
Jeg har mattetentamen i morgen, og holder på med den siste finpussen av kunnskapene mine
Saken er at jeg har en egentlig veldig grei oppgave tror jeg, men jeg har en egen evne til å komplisere enkle oppgaver noe enormt. Trenger hjelp til hvordan å løse denne oppgaven:
Timelønna til evy økte fra 50 til 55 kr. Hvor stor var økningen i prosent?
Er det noen formel her eller? Blir veldig takknemlig for svar.
Titani
Pytagoras
Posts: 5 Joined: 07/06-2007 16:51
07/06-2007 17:46
Vet jeg maser, og sannsynligvis høres jeg ganske desperat ut
, men kan noen ta seg tid til å svare meg? Det er veldig viktig.
KjetilEn
Dirichlet
Posts: 191 Joined: 28/02-2007 17:30
Location: Oslo
07/06-2007 17:58
Vi finner hvor mange prosent hver krone er av 50 kr
[tex]\frac{100}{50}=2\percent[/tex]
og vi multipliserer med differansen 55-50
Altså:
[tex]\frac{(55-50) \cdot 100}{50}=10\percent[/tex]
Last edited by
KjetilEn on 07/06-2007 18:07, edited 1 time in total.
Those who know a lot, don't know more about how much they know than those who know less.
Titani
Pytagoras
Posts: 5 Joined: 07/06-2007 16:51
07/06-2007 18:05
Tusen takk for svaret
Nå er jeg sannsynligvis utrolig dum som spør, men hvorfor blir 100: 5,
2%? Bør det ikke egentlig bli 20%?
KjetilEn
Dirichlet
Posts: 191 Joined: 28/02-2007 17:30
Location: Oslo
07/06-2007 18:07
Godt observert, var en skrivefeil fra min side. Skulle selvfølgelig dele på 50 og ikke 5. Retter det opp
Those who know a lot, don't know more about how much they know than those who know less.
Titani
Pytagoras
Posts: 5 Joined: 07/06-2007 16:51
07/06-2007 18:11
Tusen takk for at du svarer meg, men har et ( sannsynligvis) siste spørsmål. Hvorfor er det nødvendig å finne ut at det blir 2% ? Det blir jo ikke brukt senere i formelen.
KjetilEn
Dirichlet
Posts: 191 Joined: 28/02-2007 17:30
Location: Oslo
07/06-2007 18:59
Det var bare for å vise hvordan du kan tenke for å løse oppgaven. Det er tilstrekkelig å gå rett på "formelen".
Those who know a lot, don't know more about how much they know than those who know less.