Jeg tolket det som at vi skulle vise fremgangsmåten for å finne den. Skrive ned formler osv også bruke de til å utlede cosinussetningen. Men kan hende jeg feiltolket?
Noen som vet når man får igjen eksamen/karakter?
2MX-eksamen 2007
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
AD * DC = 0Maija skrev:Oki. Hvordan skulle den siste vektoroppgaven (opg 2) gjøres? Finn punktet D som ligger på linje l osv? Jeg gjore noe men tror det ble feil.
Løser du denne likninga får du en t-verdi. Denne t-verdien setter du inn i parameterframstillinga for linja l, og du finner punktet D.
Da hadde jeg i det minste den rett..Landis skrev:AD * DC = 0Maija skrev:Oki. Hvordan skulle den siste vektoroppgaven (opg 2) gjøres? Finn punktet D som ligger på linje l osv? Jeg gjore noe men tror det ble feil.
Løser du denne likninga får du en t-verdi. Denne t-verdien setter du inn i parameterframstillinga for linja l, og du finner punktet D.

Kan man ikke kreve å få den igjen? Hvis man f.eks. skal klage, er det jo vanlig at en faglærer ser over eksamen før han evt. råder eleven til å klage.Staale skrev:Vi får det igjen sammen med de andre karakterene 22. juni (mulig det var 21... :s)
edit: Du får ikke eksamen tilbake, kun karakter
Jeg vet ikke hvordan det er på vdg, men på ungdomsskolen fikk man bare igjen kladden ved klage, og på vdg får ihvertfall vi kladden tilbake i morra. Jeg synes at man burde få en kopi av eksamen slik at vi selv enklere kunne vurdere å klage.
edit: @4b, her burde det helt klart ha stått i oppgaven finn [tex]\vec C^2[/tex] uttrykt ved [tex]\vec a og \vec b[/tex]
edit: @4b, her burde det helt klart ha stått i oppgaven finn [tex]\vec C^2[/tex] uttrykt ved [tex]\vec a og \vec b[/tex]
Sist redigert av Staale den 04/06-2007 18:26, redigert 1 gang totalt.
oppgaven om å finne punktet D, kunne gjøres så enkelt som å lage en vannrett og en loddrett vektor. Krysningspunktet er da et av D punktene der vinkel D var 90 grader. selfølgelig finnes det uandelig mange D punkter, men den spurte bare om å finne et av de, ikke noen generell formel for de =)
Svaret på ditt spørsmål er 42.
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
du skulle lage en formel for c^2. denne trengte du videre for å utlede formelen for cosinus setningen. c^2 = (b-a)^2 som nevnt over.Staale skrev:Er det noen som skjønte hva man skulle gjøre på 4b: Finn [tex]\vec C^2[/tex]. Jeg har aldri sett notasjonen før, men jeg regner med det betyr [tex]\vec C[/tex] i andre. Vi hadde jo ingen tall å jobbe med, så var det meningen at vi skulle måle?
Svaret på ditt spørsmål er 42.
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
Vinkel ADC skulle være 90º. Altså kun et punkt.etse skrev:oppgaven om å finne punktet D, kunne gjøres så enkelt som å lage en vannrett og en loddrett vektor. Krysningspunktet er da et av D punktene der vinkel D var 90 grader. selfølgelig finnes det uandelig mange D punkter, men den spurte bare om å finne et av de, ikke noen generell formel for de =)
edit: dere har rett, 2 punkter

Sist redigert av Staale den 04/06-2007 19:00, redigert 1 gang totalt.
har en følelse jeg ikke leste oppgaven nøye nok, noe som alltid er typisk meg =) greit at selv om jeg ikke får toppkarakteren i år er det neste som gjelder =) Må bare huske å se gjennom oppgaven nøyere da =)
Sist redigert av etse den 04/06-2007 18:43, redigert 4 ganger totalt.
Svaret på ditt spørsmål er 42.
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29