Har nettop laget min egen teori når vi skal finne arealet av en duk dersom vi kjenner arealet i modellen og lengden av modellen og duken.
Lenden i modellen er 30 cm, og lengden 1 duken er 2.4 m.
Arealet av modellen er 4.2 dm[sup]2[/sup].
Da finner jeg først forholdet f: 240cm/30cm = 8
For å finne A av duken, tar jeg f
[sup]2[/sup] multiplisert med A av modellen; 4.2 dm[sup]2[/sup]
8[sup]2[/sup]*4.2 dm[sup]2[/sup]= 268.8 dm[sup]2[/sup]= 2,7 m[sup]2[/sup]
Kan noen bekrefte at dette er riktig?
Arealet av formlike figurer
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Teorien holder nok stikk, den har ihvertfall gitt deg riktig svar.
På spørsmål 2 er det derimot ikke mye riktighet. Vi må først gjøre om enhetene slik at vi har fks cm i begge to. 170cm*23cm[sup]2[/sup] = 3910cm[sup]3[/sup]. Vi må regne med enhetene må samme måte som vi regner algebra, slik at x*x = x[sup]2[/sup], mens x[sup]2[/sup]*x = x[sup]3[/sup] osv...med andre ord legger vi sammen eksponentene. I denne oppgaven ganger vi en lengde med et areal og da får vi som kjent volum, altså kubikk.
På spørsmål 2 er det derimot ikke mye riktighet. Vi må først gjøre om enhetene slik at vi har fks cm i begge to. 170cm*23cm[sup]2[/sup] = 3910cm[sup]3[/sup]. Vi må regne med enhetene må samme måte som vi regner algebra, slik at x*x = x[sup]2[/sup], mens x[sup]2[/sup]*x = x[sup]3[/sup] osv...med andre ord legger vi sammen eksponentene. I denne oppgaven ganger vi en lengde med et areal og da får vi som kjent volum, altså kubikk.
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
JAkladden skrev:Kan noen bekrefte at dette er riktig?
Dersom hver lengde i en figur ganges med en faktor k, (i ditt tilfelle er både høyde og bredde 8 ganger større i den egentlige duken som i modellen) så er forholdet mellom arealene k[sup]2[/sup].
Dette samme gjelder hvis vi ser på volumer. Dersom man øker hver lengdeskala med en faktor k så øker volumet med en faktor k[sup]3[/sup].