monster skrev:Hva betyr disse tegnene? | , U og U omvendt i sannsynlighet? hvordan skal jeg lese dem? husker bare ikke

best å spørre

Antar problemet er at lenkene er beskrevet med gruppeteori i tankene, mens du tenker på sannsynlighetsregning. Det er likevel fullstendig forståelig, så foreslår egentlig at du leser gjennom dem en gang til. Hvorfor dette ikke er under ungdomsskole eller eventuelt videregående er hinsides meg, men uansett:
P(A|B) leses som 'sjansen for A gitt B'. Det vil si sjansen for at en hendelse A inntreffer gitt at en hendelse B har intruffet. Eksempelvis kan vi anta at vi vil finne sjansen for at en tilfeldig valgt person har stjålet før. Vi lar hendelsen at en person har stjålet være A. P(A) er da sjansen for at en person har stjålet før. Vi antar så at 1/100 mennesker har stjålet før. P(A) er derfor 1/100.
Vi kaller så hendelsen at en person har gjort noe kriminelt før for B. Vi antar så at halvparten av alle mennesker som har gjort noe kriminelt har stjålet. Hvis vi så vil finne sjansen for at noen som vi VET har gjort noe kriminelt har stjålet, blir dette det samme som å finne sjansen for at hendelsen A har intruffet hvis vi vet at hendelsen B har inntruffet, eller sjansen for A gitt B, som igjen blir P(A|B). (Dette blir, selvfølgelig, 1/2).
U betyr union, og kan, som mrcreosote sier, løst oversettes med 'eller'. Kanskje A er hendelsen at en person har stjålet, mens B er hendelsen at en person har myrdet. Da er P(A U B) sjansen for at en person har stjålet eller myrdet. (A U B) inkluderer også utfallet at en person både har stjålet og myrdet, så vidt jeg vet.
opp-ned U betyr snitt, og kan, igjen etter mrcreosote, oversettes med 'og'. For å bruke det forrige eksempelet vårt, blir P (A /\ B) sjansen for at en person har stjålet OG myrdet.