Teoretisk matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
flodhest
Dirichlet
Dirichlet

Hva tilsvarer T-matte? MX? MZ? (Er forresten snakk om VG1 om det skulle ha noe å si)
josk17
Cayley
Cayley

Jeg tar et lite forbehold fordi jeg ikke er helt sikker, men dette er min oppfatning etter å ha sett i en 1T lærebok (og jeg har selv hatt 1MX).

1T blir på en måte det samme som 1MX bare for den nye reformen. 1T er mer krevende og har et større pensum. Hvis jeg har forstått riktig er det eneste som er med i 1MX som ikke er med i 1T det å kunne forstå at et bestemt integral gir arealet under en kurve og bruke lommeregneren til å finne bestemte integraler. Ting som er med i 1T som ikke er med i 1MX:

* Generelle definisjoner av de trigonometriske funksjonene (enhetssirkeldefinisjonen)
* Sinussetningen
* Cosinussetningen
* Binomiske sannsynligheter
* Asymptoter
* Derivasjon av potensfunksjoner (i 1MX skal man kunne derivere på lommeregneren og finne "tilnærmet momentanvekst").
* Kunne finne topp- og bunnpunkter til potensfunksjoner

Som nevnt er jeg ikke sikker på dette, men det er slik jeg har forstått det. Se også linkene nedenfor fra utdanningsdirektoratet:

1T: http://www.utdanningsdirektoratet.no/te ... sid=212159

1MX: http://www.utdanningsdirektoratet.no/up ... matikk.rtf

Ble litt problemer med linken til 1T, men du får eventuelt kopiere den og lime inn i browseren.
flodhest
Dirichlet
Dirichlet

Tusen takk for utfyllende svar!
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Hei!

1T sies å være mer krevende enn 1MX, fordi kurset inneholder pensum som man egentlig finner i 2MX(derivasjon og lignende). Mattelæreren min har sagt at man med Kunnskapsløftet gjør et større sprang fra 10. klasse til 1T(rett til det vanskelige med en gang). Før var det slik at vanskelighetsforskjellen fra 10. klasse til 1MX var liten(ikke så mye vanskeligere), men da møtte de fleste veggen først når de gikk over fra 1MX til 2MX(langt vanskeligere).

Så dere som skal starte i VG1 nå til høst kan bare glede dere over at dere gjør en stor overgang matematisk sett. Overgangen mellom 1T og evt. R1(realfagsmatte 1) vil ikke bli like "tøff". Nå er det faktisk slik at hvis du får en bra karakter i 1T-kurset, så vil du heller ikke slite med realfagsmatten. :wink:
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Charlatan
Guru
Guru

Hva er forskjellene fra 2mx og R1 da?
Post Reply