No skal du høre, for jeg er faktisk sint nå. Jeg hadde eksamen i dag i matematikk, der jeg plutselig får et spørsmål som: Begrunn hvorfor firkanten er en syklisk firkant. Vel oppgaven før var:
konstruer ABD der AB er 12 cm, AD er 6 sm og vinkel DAB er 60 grader
a) Forklar hvorfor vinkel BDA er 90 grader
b) Regn ut lengden av BD
c) Normalen fra D på AB skjærer AB i E. Konstruer normalen
d) Forklar at trekant AED er formlik med trekant ADB
trekanten ABD er en del av firkanten ABCD, C ligger like langt fra B som fra D, og på parallellen til AB gjennom D.
e) konstruer firkanten
f) Regn ut vinklene i trekanten BCD
g) Begrunn hvorfor firkanten ABCD er en syklisk firkant. Konstruer sirkelen som omskriver firkanten. Kall sentrum i sirkelen O,
Vel som du forstår så går alt helt fint helt til jeg kommer til g, for jeg forstår ikke hva en syklisk firkant betyr, har aldri hørt ordet før, og min figur ligner på en trapes. jeg konstruerer hele oppgaven en gang til, og får fortsatt en trapes, og begynner på den for tredjegang, for jeg tenkte at det må jo være noe som er feil, for jeg får bare en trapes, og så viser det seg at en syklisk firkant er en trapes. jeg beklager men jeg er sint som fly, hva er vitsen med å legge inn nye uttrykk på en eksamen? Er det vitsen at vi skal bli mer forvirret enn vi er fra før av? Har som sagt aldri hørt det, før, men skulle gjerne ha visst om det virkelig er slik, for jeg mener at jeg har brukt mye verdifull tid på å konstruere en ny figur for jeg trodde ikke det skulle bli en trapes, og det er irriterende. Men men beklageligvis så har vi en "fagidiot" til lærer