Ligning

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
vegard10
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 07/05-2007 21:25

Trenger et svar så fort så mulig!

Kunne vært hjelpelig med en forklaring i tilegg.!=)

Her er likningen:

x^2(2x-1)-x(3-2x)(3+3x)=
zell
Guru
Guru
Posts: 1777
Joined: 09/02-2007 15:46
Location: Trondheim

Antar at ligningen skal være lik 0.

[tex]x^2(2x-1) - x(3-2x)(3+3x) = 0[/tex]

Du kan løse denne ved hjelp av fortegnsskjema, men det er vel strengt tatt ikke pensum på ungdomsskolen. Så vi løses ut parantesene istedet.

[tex]x^2(2x-1) = x^2 \ \cdot \ 2x - x^2 \ \cdot \ 1 = 2x^3 - x^2[/tex]

[tex]x(3-2x)(3+3x)[/tex]

Her ganger vi parantesene sammen først, så ganger vi inn x.

[tex]x(3\cdot 3 + 3x\cdot 3 - 2x \cdot 3 - 2x \cdot 3x) = x(9 + 3x - 6x^2) = 9x + 3x^2 - 6x^3[/tex]

[tex]2x^3 - x^2 - (9x + 3x^2 - 6x^3) = 0[/tex]

Husk og skifte fortegn når vi fjerner parantes etter minustegn.

[tex]2x^3 - x^2 - 9x - 3x^2 + 6x^3 = 0[/tex]

[tex]8x^3 - 4x^2 - 9x = 0[/tex]

Skal du virkelig løse denne tredjegradslikningen på ungdomsskolen? kan ikke huske at jeg hadde slikt. Eller skal du bare komme frem til utrykket?

Svaret er i alle fall.

[tex]x = 0 \ , \ x = \frac{1}{4}(1-\sqrt{19}) \ , \ x = \frac{1}{4}(1 + \sqrt{19})[/tex]

Men jeg regner med det er dette du er ute etter:

[tex]x^2(2x-1) - x(3-2x)(3+3x) = 8x^3 - 4x^2 - 9x[/tex]
Jamas
Noether
Noether
Posts: 42
Joined: 15/11-2002 14:35

Han mente "trekk sammen uttrykket", ja.
Steg for steg, med forklaring:
x[sup]2[/sup](2x-1)-x(3-2x)(3+3x) =

(Nå ganger jeg sammen parentesene)
x[sup]2[/sup](2x-1)-x(3*3+3*3x-2x*3-2x*3x) =
x[sup]2[/sup](2x-1)-x(9+9x-6x-6x[sup]2[/sup]) =

(Nå ganger jeg x[sup]2[/sup] og x inn i parentesene)
x[sup]2[/sup]*2x-x[sup]2[/sup]*1 -x*9-x*9x-x*(-6x)-x*(-6x[sup]2[/sup])=
2x[sup]3[/sup] - x[sup]2[/sup] - 9x - 9x[sup]2[/sup] + 6x[sup]2[/sup] + 6x[sup]3[/sup]

(Trekk sammen like ledd)
8x[sup]3[/sup] - 4x[sup]2[/sup] - 9x
vegard10
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 07/05-2007 21:25

Ja. Dette var veldig mye hjelp i.;D

Dette er noe av det vanskligste pensumet i likninger på ungdomskolen!

Men her er det noe jeg ikke forstår, man skal alså ikke finne hva X= ? Bare trekke sammen ?

Takker masse for hjelpen !!:D:D

Mvh Vegard
vegard10
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 07/05-2007 21:25

Jamas wrote:Han mente "trekk sammen uttrykket", ja.
Steg for steg, med forklaring:
x[sup]2[/sup](2x-1)-x(3-2x)(3+3x) =

(Nå ganger jeg sammen parentesene)
x[sup]2[/sup](2x-1)-x(3*3+3*3x-2x*3-2x*3x) =
x[sup]2[/sup](2x-1)-x(9+9x-6x-6x[sup]2[/sup]) =

(Nå ganger jeg x[sup]2[/sup] og x inn i parentesene)
x[sup]2[/sup]*2x-x[sup]2[/sup]*1 -x*9-x*9x-x*(-6x)-x*(-6x[sup]2[/sup])=
2x[sup]3[/sup] - x[sup]2[/sup] - 9x - 9x[sup]2[/sup] + 6x[sup]2[/sup] + 6x[sup]3[/sup]

(Trekk sammen like ledd)
8x[sup]3[/sup] - 4x[sup]2[/sup] - 9x
Ja. Dette var veldig mye hjelp i.;D

Dette er noe av det vanskligste pensumet i likninger på ungdomskolen!

Men her er det noe jeg ikke forstår, man skal alså ikke finne hva X= ? Bare trekke sammen ?

Takker masse for hjelpen !!:D:D

Mvh Vegard
Jonta
Noether
Noether
Posts: 41
Joined: 15/05-2006 15:18
Location: Trondheim

Nei, ikke i dette tilfellet. Da må det være en linkning, og det du skriver opp er ikke en likning.

[tex]40=4x[/tex] er en likning. Her deler vi på 4 på begge sider av likhetstegnet og får

[tex]10=x[/tex]

[tex]x=10[/tex]

Jonta
All your math are belong to us
vegard10
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 07/05-2007 21:25

Jonta wrote:Nei, ikke i dette tilfellet. Da må det være en linkning, og det du skriver opp er ikke en likning.

[tex]40=4x[/tex] er en likning. Her deler vi på 4 på begge sider av likhetstegnet og får

[tex]10=x[/tex]

[tex]x=10[/tex]

Jonta
Hva er det jeg skrev opp her da ? :/
Realist1
Euclid
Euclid
Posts: 1993
Joined: 30/01-2007 20:39

Rein algebra ;)
Post Reply