Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Heisann, kan noen fortell meg hvordan man leser av svaret fra en fortegnskjema? Det er ikke noe problem for meg å løse ulikheter og tegne fortegnslinjer, men akkurat den siste biten skjønner jeg ikke, det å lese av svaret. Eks:
Hvordan har det seg at svaret her er x<2 eller x>4?
Ulikheten er: x/x-2<2, flyttet over 2 og fixet på uttrykket slik at jeg ende opp med en brøk -x+4/x-2<0
-x+4/x-2<0 <------- Her ser du at -(x+4)/(x-2) skal være mindre enn 0. Altså, når du setter inn et tall for x må det bli mindre enn null for at ulikheten skal stemme.
Når du har funnet brøkens nullpunkt og at fortegnslinjen stemmer, ser du at brøken blir positiv for tall mellom 2 og 4, mens den blir negativ for tall større enn 4 og mindre enn 2
Da finner man at X < <-- , 2> v < 4 , --> >
Siden ulikheten ikke kunne være null, må man bruke < og > istedenfor [ ]