Likning med en potens under brøkstreken

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
TrekantFreak
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 8
Joined: 12/04-2007 12:39

Noen som kunne skissere fremgangsmåten for å løse oppgaver som ligner på f.eks denne (flott om noen kunne vise alle steg, for steg, og hvordan det regnes ut):

5x-8/3x+5 - 2+x/4-x = -7/3-x^2
ettam
Guru
Guru
Posts: 2480
Joined: 28/09-2005 17:30
Location: Trondheim

Jeg regner med at du mener:

[tex]\frac{5x-8}{3x+5} - \frac{2+x}{4-x} = \frac{-7}{3-x^2}[/tex]

Den likningen du oppgir vil føre til en del "grisete" regning fordi nevnerne ikke har noen felles faktorer.

Ofte er det slik at noen av nevnerne har felles faktorer, og jeg tror det vil være slik at du lærer mere av en slik oppgave. Har du en slik, fra en lærebok?
TrekantFreak
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 8
Joined: 12/04-2007 12:39

Takk for raskt svar!

Jepp nøyaktig slik ser oppgaven ut.

Ok så det aller første man gjør er å finne fellesnevneren.

x^2 kan gjøres om til x(x) for å kvitte seg med potensen.

Så snart fellesnevner er på plass, da kan brøkene løses, og man har da tilslutt bare å få alle x'ene på en side av likhetstegnet, og alle "naturlige tall" på den andre siden av likhetstegnet. Dermed vet man hva X er og har løst likningen.

Oppgaven er hentet fra en lærebok ja, men den opprinnelige oppgaven ser egentlig slik ut:

[tex]\frac{2x-1}{2x+2} - \frac {1+x}{1-x} = \frac {-4}{1-x^2}[/tex]




I første del av brøken har vi 2x / 2x som blir 1. Men fellesnevner må vel settes på plass før man begynner å løse opp?
Last edited by TrekantFreak on 30/04-2007 12:57, edited 8 times in total.
Chepe
Cantor
Cantor
Posts: 125
Joined: 09/02-2007 22:10

Det er formumet som gjør at man kan skrive matteuttrykk på en oversiktelig måte ved hjelp av LaTex.

Se denne linken for en kort innføring:

Link

Og her har du en side som lister opp de fleste symboler du trenger :)
TrekantFreak
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 8
Joined: 12/04-2007 12:39

Chepe wrote:Det er formumet som gjør at man kan skrive matteuttrykk på en oversiktelig måte ved hjelp av LaTex.

Se denne linken for en kort innføring:

Link

Og her har du en side som lister opp de fleste symboler du trenger :)
Takk, der fikk jeg til litt "eye-candy"! :D
TrekantFreak
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 8
Joined: 12/04-2007 12:39

[tex]\frac{2x-1}{2x+2} - \frac {1+x}{1-x} = \frac {-4}{1-x^2}[/tex]

Er det noen som greier å finne fellesnevneren, og får satt den inn i likningen?

Jeg tror jeg greier å sette inn fellesnevneren under brøkstreken. Men er det noen som kan hjelpe meg med å få satt det inn ovenfor brøkstreken?:
Fellesnevner: [tex]2+2x-x^2[/tex]

Her har jeg satt inn fellesnevner under brøkstreken:[tex]\frac{2x-1}{2+x(2-x)} - \frac {1+x}{1(2)-x(x-2)} = \frac {-4}{1(2)-x(x-2)}[/tex]
tingeling
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 15
Joined: 24/03-2007 14:28

Nevnerne kan forenkles; faktorisering, 3. kvadratsetning
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Posts: 383
Joined: 03/02-2005 19:32
Location: Stavanger

TrekantFreak wrote:[tex]\frac{2x-1}{2x+2} - \frac {1+x}{1-x} = \frac {-4}{1-x^2}[/tex]

Er det noen som greier å finne fellesnevneren, og får satt den inn i likningen?

Jeg tror jeg greier å sette inn fellesnevneren under brøkstreken. Men er det noen som kan hjelpe meg med å få satt det inn ovenfor brøkstreken?:
Fellesnevner: [tex]2+2x-x^2[/tex]

Her har jeg satt inn fellesnevner under brøkstreken:[tex]\frac{2x-1}{2+x(2-x)} - \frac {1+x}{1(2)-x(x-2)} = \frac {-4}{1(2)-x(x-2)}[/tex]
Det som er greit her er å faktorisere alle nevnerene.

[tex]2x+2=2(x+1)\\1-x\\1-x^2=(1-x)(1+x)=(1-x)(x+1)[/tex]

Ser at fellesnevner er [tex]2(x+1)(1-x)[/tex]

Nå må du utvide alle brøkene sånn at alle får fellesnevner.

Brøk 1
Utvid med [tex]1-x[/tex], dvs at du ganger teller og nevner med [tex]1-x[/tex]

Brøk 2
Utvid med [tex]2(x+1)[/tex]

Brøk 3
Utvid med 2
TrekantFreak
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 8
Joined: 12/04-2007 12:39

Tusen takk, nå ser jeg hvordan det gjøres. :D
Post Reply