Formel for tallrekken:
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
oki, så da løst jeg oppgaven altså. Men hva er egentlig en eksplisitt formel?
Om trådstarter lurer på hvordan jeg kom frem til svaret så trakk jeg 2 ut av rekken ettersom det så ut som alle tall var partall. Da fikk jeg rekken
1 2 6 13 23. Jeg ser at stigningen mellom hvert ledd følger rekker 1 4 7 10 som er en aritmetisk rekke med en stigning på 3. Får derfor uttrykket An = 1+(n-1)3 og Sn = (1+1+(n-1)3)/2 * n som jeg omformer til (3n^2 - n) / 2. Det n-1 leddet i rekke 2 er da gitt ved 1 + (3n^2 - n) / 2.
Så multipliserer jeg ut med 2. Erstatter n med (n-1) og løser ut parantesene. 3n^2 - 7n + 6.
Eventuelt bruke kalkis, som ikke er fult så festlig
Er nok ikke nødvendig å trekke ut 2. men det gjorde oppgaven lettere for min del
Svaret ville ikke blitt feil om ikke alle leddene var partall heller..
Om trådstarter lurer på hvordan jeg kom frem til svaret så trakk jeg 2 ut av rekken ettersom det så ut som alle tall var partall. Da fikk jeg rekken
1 2 6 13 23. Jeg ser at stigningen mellom hvert ledd følger rekker 1 4 7 10 som er en aritmetisk rekke med en stigning på 3. Får derfor uttrykket An = 1+(n-1)3 og Sn = (1+1+(n-1)3)/2 * n som jeg omformer til (3n^2 - n) / 2. Det n-1 leddet i rekke 2 er da gitt ved 1 + (3n^2 - n) / 2.
Så multipliserer jeg ut med 2. Erstatter n med (n-1) og løser ut parantesene. 3n^2 - 7n + 6.
Eventuelt bruke kalkis, som ikke er fult så festlig
Er nok ikke nødvendig å trekke ut 2. men det gjorde oppgaven lettere for min del

Sist redigert av ekorn den 18/04-2007 14:39, redigert 2 ganger totalt.
Nåja, ikke verre enn å dytte tallfølgen inn på kalkis i STAT funksjonen (Casio) og utføre en regresjon. Så hokkus pokkus.ekorn skrev:vet ikke hva en eksplisitt formel er.. Men om du ønsker å finne det n'te leddet er 3n^2-7n+6 en grei sak
Bærre lækkert med forklaringa.

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]