Jeg vurderer å skaffe meg en kalkulator. En skikkelig dyr, flott, grafisk kalkulator.
Jeg vet jeg ikke kan bruke denne til noen eksamen, men syns det er litt kult med slike ting =)
Hva er den heftigste lommeregneren man får tak i nå? Den nyeste modellen til Texas Instruments? Eller er det andre som er bedre?
Jeg skal bruke den som hjelpemiddel til matemaitkstudiene mine (vanlig bachelorgrad i matematikk, dvs ting som analyse, algebra, tallteori).
Og ja, jeg har Maple (det er jo nicket mitt...). Jeg vet en kalkulator ikke kan måle seg med Maple. Men det er fint å ha en kalkulator om jeg er på reisefot... der jeg ikke har tilgang til PC. Nå er jo en laptop en mulighet. Men det er ikke akkurat det jeg er ute etter, da det blir litt vel dyrt, og litt vel svært.
Noen tips? =)
Heftig kalkulator?
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Har siklet litt på TI-89, bare synd den koster [tex]\approx 2^{11}[/tex] kroner...
Men jeg bare lurer... kan den regne symbolsk? Slik at den symbolsk kan finne røttene i en annengradsligning, f.eks? Dvs skrive inn [tex]ax^2+bx+c=0[/tex], og så printer den ut [tex]x=\frac{-b\pm \sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex] om du ber den om det?
Men jeg bare lurer... kan den regne symbolsk? Slik at den symbolsk kan finne røttene i en annengradsligning, f.eks? Dvs skrive inn [tex]ax^2+bx+c=0[/tex], og så printer den ut [tex]x=\frac{-b\pm \sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex] om du ber den om det?
STEIKE!!!
Yoyager koster 4500 uten moms.
Bedre å kjøpe en billig laptop dedikert kun til Maple e.l. da, sier jeg
Om man ikke er heldig å få Maple eller lignende av skolen, så koster det ikke så mye for studentutgaven... rundt tusenlappen vil jeg tro. Og laptopen får du i alle fall for 5000.
Voyager med moms kommer på 5625.

Om man ikke er heldig å få Maple eller lignende av skolen, så koster det ikke så mye for studentutgaven... rundt tusenlappen vil jeg tro. Og laptopen får du i alle fall for 5000.
Star Trek takter over den kalkisen ja (kan nesten ikke kalle den d engang).Maple wrote:STEIKE!!!

Sikkert endel billigere over der også...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]