Ekkel ulikhet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Roj
Cantor
Cantor

Ulikheten her liker jeg ikke, hvordan løser jeg denne? Er veldig dårlig forklart i boka hvordan man løser ulikheter med brøk. Har prøvd å gange alle ledd med fellesnevner og deretter flytta over, men får ikke til riktig svar :/

Bilde

Edit: en annen ting jeg lurer på, skal man bruke fortegnslinje bare når det er 0 på høyreside av ulikhetstegnet?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Sted: Grenland

Roj skrev:Ulikheten her liker jeg ikke, hvordan løser jeg denne? Er veldig dårlig forklart i boka hvordan man løser ulikheter med brøk. Har prøvd å gange alle ledd med fellesnevner og deretter flytta over, men får ikke til riktig svar :/
Bilde
Edit: en annen ting jeg lurer på, skal man bruke fortegnslinje bare når det er 0 på høyreside av ulikhetstegnet?
Er

[tex]x\;\leq \;{4\over 3}[/tex]

?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Roj
Cantor
Cantor

Ja
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Ok jeg gjør den for deg da, var opptatt istad;

flytt alt over på venstre sia og lag brøker med felles nevner:

[tex]{2(7x+4)\over 2\cdot 4}-{2\cdot 8\over 2\cdot 4}+{4(x-3)\over 4\cdot 2}-{3x\over 8}\leq 0[/tex]

[tex]{14x+8-16+4x-12-3x\over 8}\leq 0[/tex]

[tex]{15x\over 8}\leq {5\over 2}[/tex]

[tex]x\leq {4\over 3}[/tex]

Roj
Cantor
Cantor

Takker så meget, men i ulikheten her trenger jeg da ikke å tegne fortegnslinjer? Når er det man skal tegne fortegnslinje?
Terminator
Cayley
Cayley

Ved ulikheter av 2. grad eller høyere
nilsma
Pytagoras
Pytagoras
Sted: Bergen

Beklager å mase om gamle ting, men jeg satt fast på denne til jeg fant løsningen her i forumet. Det som gjorde at jeg satt fast var at jeg forsøkte flytte leddet på venstre side over på høyre i stedet.

Den opprinnelige oppgaven var [tex]\frac{7x+4}{4} \leq 2 - \frac{x-3}{2} + \frac{3x}{8}[/tex]

Men jeg får det bare ikke til å stemme ved å flytte [tex]\frac{7x+4}{4}[/tex] over på høyresiden. Der jeg ender opp med [tex]0 \leq \frac{-15x-4}{8}[/tex]. Noe jeg ikke får til å stemme med fasitens [tex]x \leq \frac{4}{3}[/tex]

Ulikheter skal da kunne løses begge veier? Må være noe fortegnsfeil jeg gjør eller noe sånt. Noen som har litt tid til overs til denne? :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

nilsma skrev:Beklager å mase om gamle ting, men jeg satt fast på denne til jeg fant løsningen her i forumet. Det som gjorde at jeg satt fast var at jeg forsøkte flytte leddet på venstre side over på høyre i stedet.
Den opprinnelige oppgaven var [tex]\frac{7x+4}{4} \leq 2 - \frac{x-3}{2} + \frac{3x}{8}[/tex]
Noen som har litt tid til overs til denne? :)
Flytt alt over på ei side, og lag felles nevner:

[tex]\frac{2(7x+4)}{2\cdot 4}\,-\,\frac{2\cdot 8}{8}\,+\,\frac{4(x-3)}{2\cdot 4}\,-\,\frac{3x}{8} \leq 0[/tex]

[tex]\frac{15x-20}{8} \leq 0[/tex]

[tex]x \leq {4\over 3}[/tex]

Svar