Mystiske potenser

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

kladden
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 17/07-2004 17:45
Sted: Odda

Det er bare en ting til...

-2[sup]2[/sup]+3[sup]2[/sup]-2*(-2)

Hvorfor er der ikke et plusstegn mellom 3[sup]2[/sup] og -2?

Du sier at svaret blir -4+9+4=9,
men slik det står virker det som om:

-4+9-(-4)=1, fordi eg ser det som 5-(-4).
Skal svaret bli som det du skriver, burde det vel stått:

-2[sup]2[/sup]*2[sup]3[/sup]-(-2)*(-2)

Eller hva? :?:
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 893
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

NEI!

Sett gjerne inn et pluss, det gjør ingenting

2 + 2 = 4
2 - 2 =0 (Se på neste!)
2 + (-2) = ?...... = 2 - 2 = 0
Alså det samme!!

La oss se på et praktisk eksempel;

Du tjener 10.000kr i sommer.
Du skylder Anders 5000 kr.
Eva skylder deg 3000kr.
Du kan sette opp følgende regnesykke for å se på hvor mye penger du har:

10.000kr + (- 5000kr) + (+ 3000kr) = 10000 - 5000 + 3000 = 8000kr

Hvordan man setter opp slike stykker har litt med hva man definerer i utgangspunktet.

Det som er viktig for deg å huske er at minus og minus er pluss (to like er pluss og to ulike er minus). Kan også utvides til flere, odde er altid negativ:

-1 = -1
-(-1) = 1
-(-(-1)) = -1
-(-(-(-1))) = 1
osv

OK?
Km
kladden
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 17/07-2004 17:45
Sted: Odda

Eg forstår det du skriver der, Kenneth.
Men det eg ikke fatter er altså:

Vi begynner med -2[sup]2[/sup], og plusser på 3[sup]2[/sup] og får 5.
SÅ kommer det rare: -2*(-2)=4, yes. Men hvordan kobles den delen og den første(Vet at stykket egenlig er 3 biter, jada) For hvis minustegnet foran 2-en er et fortegnsminus, burde det jo vært et parentes rundt, og et plusstegn foran.

Eg er ikke så flink til å forklare, håper dere forstår denne gangen. :wink:
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

kladden skrev:Vi begynner med -2[sup]2[/sup], og plusser på 3[sup]2[/sup] og får 5.
SÅ kommer det rare: -2*(-2)=4, yes. Men hvordan kobles den delen og den første
Når vi skriver negative tall setter vi et fortegn foran, f.eks -4. Når vi har å gjøre med positive tall skriver vi tallet 4 og ikke +4 (dette har du gjort siden 1. klasse).

Altså når -2*(-2) = 4 og dette skal "kobles til" 5. Ja, så blir det selvsagt 5 + 4 = 9. Dette er da vel greit, er det ikke?
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Her tror jeg jammen dischler datt litt ut også :wink:
kladden skrev:Vi begynner med -2[sup]2[/sup], og plusser på 3[sup]2[/sup] og får 5.


En ting som er viktig å få med seg, kladden:

-2[sup]2[/sup] = -(2*2) = -4
(-2)[sup]2[/sup] = (-2)*(-2) = 4

Dersom det ikke står noen parentes, går potensen foran fortegnsminusen!
Nå skjønner du kanskje hvorfor regnestykket blir 5?

-2[sup]2[/sup] + 3[sup]2[/sup] = -(2*2) + (3*3) = -4 + 9 = 5
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

hehe... jeg datt da ikke ut her?! :wink:

spørsmålet var kanskje ikke helt enkelt å få tak på. Uansett, det burde da vel ikke være noe mystisk som skjer i denne oppgaven?

Forresten så er -a = +(-a) hvis det er det du spør om kladden. Men det er vel veldig opplagt?
kladden
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 17/07-2004 17:45
Sted: Odda

dischler skrev:hehe... jeg datt da ikke ut her?! :wink:

spørsmålet var kanskje ikke helt enkelt å få tak på. Uansett, det burde da vel ikke være noe mystisk som skjer i denne oppgaven?

Forresten så er -a = +(-a) hvis det er det du spør om kladden. Men det er vel veldig opplagt?
Det er akkurat det eg lurte på!
Er det virkelig så opplagt?

Når det står 5-2 så tenker eg, okei, det blir 3.
Eg tenker ikke 5+(-2)=3...... :x
:?

:o

:)
:lol:

:oops: jammen, no skjønte eg. Hehe. Pinlig
kladden
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 17/07-2004 17:45
Sted: Odda

Hør her folkens: :cry:

Noen ganger er eg sikker på at dere også sliter med helt banale ting.
Men denne oppgaven fatter eg ikke. Eg prøve å forklare en gang til:

-2[sup]2[/sup]+2[sup]3[/sup]= 5

alle er enige så langt. Hurra! :P

Så, nå har vi foreløpig svaret 5, så kommer et minustegn, deretter
et 2-tall. Er det ikke da naturlig å ta 5-2? Og deretter 3*(-2)?


Vent litt... kanskje eg har forstått.

5-2ganger med minus 2. minus og minus gir pluss, derfor 5+4!
Grunnen er at vi multipliserer før vi trekker sammen!

Kan dere bekrefte at eg har lykkes etter mye slit?

:D'


Eller... 5-2 ganger med -2= 4.
Det blir jo det samme som 5-4, fordi; 5 MINUS 2ganger med -2=4.
Altså 5-4=1.

:?: Hjelpe meg.
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

kladden skrev: Grunnen er at vi multipliserer før vi trekker sammen!

Kan dere bekrefte at eg har lykkes etter mye slit?
Ja, mulitiplikasjon utføres før addisjon og subtraksjon.

Det er akkurat det som er blitt prøvd å få fram tidligere - at oppgaven består av tre ledd. I hvert ledd skal muliplikasjoner utføres, deretter skal leddene summeres (eller trekkes fra).
kladden
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 17/07-2004 17:45
Sted: Odda

Okei. No skriver eg min utfyllende verson av hvordan eg forstår oppgaver, og så kommer dere med tilbakemelding om det er korrekt:


Tenkemåten er altså:

-2[sup]2[/sup]+3[sup]2[/sup]-2*(-2)
= -4+9 - 2 ganger med -2
= 5+-(-2[sup]2[/sup]) (2 minustegn er det samme som pluss, altså: -(-2[sup]2[/sup])=4
=5+4=9

Riktig? :?:


Men hvor får jeg + etter 5 fra? Det er der det låser seg...
Er det automatisk pluss der kanskje?
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

kladden skrev:Men hvor får jeg + etter 5 fra? Det er der det låser seg...
Er det automatisk pluss der kanskje?
Det var akkurat det jeg svarte på for noen innlegg siden. JA det er automatisk pluss der fordi svaret fra -2*(-2) blir 4 eller "+4" om du vil. Men dette plusstegnet foran positive tall skrives ikke når tallet står (eller regnes ut) alene.

Det var riktig det du gjorde der, selv om en overgang så litt rar ut.

Her skal jeg vise detaljert hvordan jeg tenker:

(Nå setter jeg også på et par ekstra klammeparanteser så det ikke skulle være noen tvil om hvilken rekkefølge vi regner! Disse behøver egentlig ikke være med.)

Se her:

5 - 2*(-2) = 5 - [ 2*(-2)] = 5 - [-4] = 5 + 4 = 9

eller tenk slik:

5 - 2*(-2) = 5 + [-2*(-2)] = 5 + [(-2)[sup]2[/sup]] = 5 + [4] = 9
kladden
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 17/07-2004 17:45
Sted: Odda

Ja, no har eg vel forstått det. Det tok si tid! :lol:
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

dischler skrev:hehe... jeg datt da ikke ut her?! :wink:
Da var det meg som datt ut da, for meg så det ut som han spurte om noe helt annet enn det du svarte på :lol:
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 893
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei Kladden!
Du sier at du har vel forstått, jeg aner en liten tvil derfor
en liten (helt frivillig) test, hva blir dette:

-(-2)[sup]3[/sup]+3[sup]2[/sup]*(-2)-2 [sup]2[/sup]*(-1)*(-2)[sup]3[/sup] =

Disse reglene er så fundamentale at man må bare beherske dem, ellers får man problemer på flere områder.
Som vanlig kan du spørre dersom du lurer på noe.

Mvh

KM
kladden
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 17/07-2004 17:45
Sted: Odda

administrator skrev:Hei Kladden!
Du sier at du har vel forstått, jeg aner en liten tvil derfor
en liten (helt frivillig) test, hva blir dette:

-(-2)[sup]3[/sup]+3[sup]2[/sup]*(-2)-2 [sup]2[/sup]*(-1)*(-2)[sup]3[/sup] =

Disse reglene er så fundamentale at man må bare beherske dem, ellers får man problemer på flere områder.
Som vanlig kan du spørre dersom du lurer på noe.

Mvh

KM
Okei, eg gjør et forsøk. Men det skal siers at i skrivende øyeblikk
er det vanvittig mye støy rundt meg, hadde dere bare visst hvor viktig det
er med arbeidsro! :(

-(-2)[sup]3[/sup]+3[sup]2[/sup]*(-2)-2 [sup]2[/sup]*(-1)*(-2)[sup]3[/sup]

=8-18-32 = -42

Var det riktig? :?:
Sist redigert av kladden den 06/08-2004 18:47, redigert 1 gang totalt.
Svar