Du har helt rett i at det er en skrivefeil her. Det skulle stått - foran 2*2*2. Grunnen til at det første tallet blir negativt og det andre ikke, er at minus og minus blir pluss i multiplikasjon. I alle partallspotenser av et negativt tall (som i det andre tilfellet) blir svaret positivt, fordi to og to minustegn blir pluss. I oddetallspotenser, får du derimot en minus "til overs", og svaret blir negativt.
5^0*5^1= 1*5 =5
Denne oppgaven kan løses på to måter. Enten slik de har gjort her, ved å regne ut hver faktor for seg først. 5^0=1 og 5^1=5, derfor 1*5=5, eller ved å bruke regelen for multiplikasjonav potenser med samme grunntall, som går ut på å legge sammen eksponentene, slik som her:
5^0*5^1=5^(0+1)=5^1=5
10^2*10^4*10^(-3)
Her ville jeg brukt den samme regelen, da får vi enkelt og greit at:
10^2*10^4*10^(-3)=10^(2+4+(-3))=10^3=1000
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
Det som er veldig greit her, er at så fort du har lært deg tre (evt fire) små regler, går det veldig greit.
1. Når du multipliserer to potenser av samme grunntall, legger du ganske enkelt sammen eksponentene.
Eks. 1: 3[sup]2[/sup]*3[sup]6[/sup]=3[sup]2+6[/sup]=3[sup]8[/sup]
Eks. 2: 2[sup]4[/sup]*2[sup]-6[/sup]=2[sup]4+(-6)[/sup]=2[sup]-2[/sup]
2. Når du skal dele en potens av et grunntall med en potens av det samme grunntallet, trekker du eksponenten i det andre tallet fra den i det første tallet.
Eks. 1: 3[sup]4[/sup]/3[sup]5[/sup]=3[sup]4-5[/sup]=3[sup]-1[/sup]
Eks. 2: 2[sup]4[/sup]/2[sup]-3[/sup]=2[sup]4-(-3)[/sup]=2[sup]7[/sup]
3. Når du har en potens av en potens, multipliserer du de to eksponentene.
Eks: (2[sup]5[/sup])[sup]3[/sup]=2[sup]5*3[/sup]=2[sup]15[/sup]
Nå kan du sikkert prøve å løse oppgavene selv:)
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
Det jeg mente var at du ikke trenger å kjenne regelen om å gange sammen potensene. Det er bare å regne ut det som står inne i parentesen først, deretter opphøye i potensen som står utenfor. Da får du riktig svar!
Det jeg mente var at du ikke trenger å kjenne regelen om å gange sammen potensene. Det er bare å regne ut det som står inne i parentesen først, deretter opphøye i potensen som står utenfor. Da får du riktig svar!
Nei, den skjønner eg ikke.
Regner du ut det som står i potensen får vi 8[sup]2[/sup].
Men svaret skal jo bli 2[sup]9[/sup]
Her er nok en mystisk potens, og tro meg, eg har forsøkt hardt å løse denne:
(10*10[sup]-2[/sup])[sup]3[/sup]
Svaret skal bli 10[sup]-3[/sup]
Eg tenkte sånn at 10[sup]-2[/sup] er det samme som 1/10[sup]2[/sup],
som altså blir 10*10/100 opphøyd i 3 potens. Er eg inne på noe? Hva skal eg i såfall gjøre videre?
Hei!
Flott at du spør mye! Det ser ut som om du jobber bra, og tro meg - det vil gi resultater selv om du føler at du stanger hodet i veggen
Potenser er ikke spesielt mystiske når du har knekt "koden", har du sett på reglene jeg henviste til?
Jada, du er inne på det riktige!
I denne oppgaven kan du følge reglene slavisk og du får:
(10*10[sup]-2[/sup])[sup]3[/sup] =(10[sup]1-2[/sup])[sup]3[/sup] =(10[sup]-1[/sup])[sup]3[/sup] = 10[sup]-3[/sup]
Dersom vi forfølger din tanke får vi det samme:
(10*10[sup]-2[/sup])[sup]3[/sup] =(10/10[sup]2[/sup])[sup]3[/sup]=(1/10)[sup]3[/sup] = 1/1000 =10[sup]-3[/sup]
ok?
KM