Parabler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
annebg
Pytagoras
Pytagoras

Trenger sårt hjelp til innlevering i matematikk. Dette er ikke lett.

Her kommer likningen som jeg trenger hjelp til. Vet ikke hvordan jeg for opp alle funskjonene på dataen men det er vel kanskje noen som skjønner dette: skal finne nullpunktene via likningen

f(x)= x-xopphøyd i andre+1over4 opphøyd i 3.

Kan noen hjelpe meg! :D :lol:
sEirik
Guru
Guru

Bruk TeX til å skrive matematikk på data/på forumet her.

[tex]f(x) = x - x^2 + (\frac{1}{4})^3[/tex]

Noe sånt?
annebg
Pytagoras
Pytagoras

sEirik wrote:Bruk TeX til å skrive matematikk på data/på forumet her.

[tex]f(x) = x - x^2 + (\frac{1}{4})^3[/tex]

Noe sånt?
ja der har du hele problemet. Kan du hjelpe meg å løse den??
annebg
Pytagoras
Pytagoras

Ja der har du den, er ikke sikker på hvordan ting fungerer helt her inne. Men håper du får svaret mitt nå. Jeg skal finne nullpuntene, det blir en slags ess som går gjennom origo. Og så skal jegavgjøre hvor den er voksende og hvor den er avtagende, da ved hjelp av et fortegnsdiagram går jeg ut fra. På forhånd takk for hjelp
annebg
Pytagoras
Pytagoras

annebg wrote:Ja der har du den, er ikke sikker på hvordan ting fungerer helt her inne. Men håper du får svaret mitt nå. Jeg skal finne nullpuntene, det blir en slags ess som går gjennom origo. Og så skal jegavgjøre hvor den er voksende og hvor den er avtagende, da ved hjelp av et fortegnsdiagram går jeg ut fra. På forhånd takk for hjelp
Men det er en x etter en kvart før opphøyd i 3.
Post Reply