Likningssystemer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Photec
Pytagoras
Pytagoras

Heisann, har en oppgave her som jeg er på bærtur med.

"Finn ut når likningssystemet
x+2y+2z=3
x+y+3z=3
3y+tz=s
Har entydig løsning, ingen løsning eller uendelig mange løsninger.

Finn uttrykket for løsningene når vi har uendelig mange."

Eneste jeg kan se at man kan gjøre her er å flytte rundt på ligningene så man får y=z og x=3-(2y+2z) og derfor at (s-3y)/t=z=y

Ikke at dette sier meg noe videre for øyeblikket.

Noen tips om hvordan jeg egentlig skal gå frem her?
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru

Determinanten til likningssystemets koeffisientmatrise (heretter kalt D) er -3 - t. Når D [symbol:ikke_lik] 0, dvs. når t [symbol:ikke_lik] -3, har likningssystemet en entydig løsning. Når D = 0, dvs. når t = -3, får du sette inn denne t-verdien i likningssystemet, og regne ut løsningene (om det finnes noen) av likningssystemet for denne spesielle t-verdien.
Photec
Pytagoras
Pytagoras

Hmmm ok, tror jeg fikk den til nå. Jeg får det til å bli at jeg får ingen løsning for s [symbol:ikke_lik] 0, t=-3 og uendelige løsninger for s=0, t=-3.

Fortsatt ikke helt sikker på at dette er rett though og heller ikke på hvorfor. Gauss er fortsatt en ukjent størrelse for min del :)

Men tusen takk for hjelpa og tar gjerne imot videre hjelp her om jeg har gjort feil :)

Må jeg forresten føre inn x,y,z-verdiene som jeg får ved å regne ut dette? For de uendelige løsningene altså?
Post Reply