Hei! Kunne dere gi meg svaret på dette: 25,2:0,16=
Og fortelle meg hvordan dere regner det ut, for jeg skjønner ikke hvordan man kan vise utregning til et slikt spørsmål..
deling med komma
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Cayley
- Innlegg: 75
- Registrert: 06/02-2004 17:33
og i tillegg skjønner jeg ikke dette spørsmålet..
I 8C er 3/5 av elevene gutter. 2/3 av guttene og ingen av jentene spiller basketball i friminuttene.
hvor stor del av klassen spiller basketball i friminuttene?
Jeg vet at fellesnevneren er 15, men det kan ikke være flere gutter som spiller enn det er i klassen..
takk på forhånd..
I 8C er 3/5 av elevene gutter. 2/3 av guttene og ingen av jentene spiller basketball i friminuttene.
hvor stor del av klassen spiller basketball i friminuttene?
Jeg vet at fellesnevneren er 15, men det kan ikke være flere gutter som spiller enn det er i klassen..
takk på forhånd..
-
- Sjef
- Innlegg: 893
- Registrert: 25/09-2002 21:23
- Sted: Sarpsborg
Hei!
Ditt førstev spørsmål finner du svaret på her:
http://www.matematikk.net/multip/multiplikasjon.html
Dersom 3/5 deler av klassen er gutter og 2/3 av disse spiller basket multipliserer du brøkene med hverandre og finner hvor stor del av klassen som spiller basket.
MVH
KM
Ditt førstev spørsmål finner du svaret på her:
http://www.matematikk.net/multip/multiplikasjon.html
Dersom 3/5 deler av klassen er gutter og 2/3 av disse spiller basket multipliserer du brøkene med hverandre og finner hvor stor del av klassen som spiller basket.
MVH
KM
-
- Cayley
- Innlegg: 75
- Registrert: 06/02-2004 17:33
hei igjen..jeg skjønte det som stod der, men jeg skjønner fremdeles ikke hvodan jeg skal regen ut dette 25,2:0,16
for null kan jo ikke gå opp i noe...skal det bli null eller 1
for null kan jo ikke gå opp i noe...skal det bli null eller 1
-
- Cayley
- Innlegg: 75
- Registrert: 06/02-2004 17:33
og det som står på reglelen er ganging og jeg skjønner ikke hvordan man deler det
-
- Sjef
- Innlegg: 893
- Registrert: 25/09-2002 21:23
- Sted: Sarpsborg
Hei!
Dersom du ganger begge tallene med 100 før du begynner divisjonen bør det gå bra. Du endrer jo ikke noe på forholdet mellom de to tallene når du ganger begge med samme tallet.
MVH
KM
Dersom du ganger begge tallene med 100 før du begynner divisjonen bør det gå bra. Du endrer jo ikke noe på forholdet mellom de to tallene når du ganger begge med samme tallet.
MVH
KM
-
- Cayley
- Innlegg: 75
- Registrert: 06/02-2004 17:33
ok. tusen takk for hjelpen. men jeg lurte på en ting til:
Hvordan vet jeg at jeg finner ut at det er så stor del som spiller basketball i frimenuttene ved å gange begge brøkene??
Hvordan vet jeg at jeg finner ut at det er så stor del som spiller basketball i frimenuttene ved å gange begge brøkene??
-
- Sjef
- Innlegg: 893
- Registrert: 25/09-2002 21:23
- Sted: Sarpsborg
Hei!
La oss ta et eksempel: I en klasse er det 20 elever. Dersom jeg forteller deg at halvparten (1/2) er gutter finner du sikkert ut at det må være 10 gutter i klassen. Dersom halvparten(1/2) av guttene danser balett finner du greit ut at det er 5 gutter som danser balett. Ingen jenter danser balett. Hvor mange av elevene i klassen danser balett? Jo (1/2)*(1/2) som er 1/4 eller 25%. En fjerdedel av 20 er 5.
Husk at når du ganger en brøk med en brøk ganger du teller med teller og nevner med nevner. Dersom du ganger 1/4 med 20 får du 5.
KM
La oss ta et eksempel: I en klasse er det 20 elever. Dersom jeg forteller deg at halvparten (1/2) er gutter finner du sikkert ut at det må være 10 gutter i klassen. Dersom halvparten(1/2) av guttene danser balett finner du greit ut at det er 5 gutter som danser balett. Ingen jenter danser balett. Hvor mange av elevene i klassen danser balett? Jo (1/2)*(1/2) som er 1/4 eller 25%. En fjerdedel av 20 er 5.
Husk at når du ganger en brøk med en brøk ganger du teller med teller og nevner med nevner. Dersom du ganger 1/4 med 20 får du 5.

KM
-
- Cayley
- Innlegg: 75
- Registrert: 06/02-2004 17:33
åja..sånn ja, nå skjønner jeg. Det var bare litt forvirrende..takker 
