Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Det finnes ingen kongevei til mattens hemmeligheter.
Alle, uten unntak må regne oppgaver for å bli flinke i matte.
Historien foteller om et knippe universalgenier som har blitt professor før de har blitt ordentlig voksne, men misunn ikke dem. Det skiller bare en knivsegg mellom geni og idiot!!!
Lykke til med trigonometri.
TRenger du mer kan du scanne leksikonet. Og selfølgelig regne nok oppgaver. Når du er ferdig med det tar du et par til og om en stund vil du oppdage fremgang.
Det er jo noen som bare kan det da....kjenner en i 10 klasse som går på 3klasse pensum...Det synes jeg er sykt, heh, sliter fremdeles med å kunne dele og gange uten kalkulator
Når det gjelder leksikonet "databasen Per" så er det mulig at dette forkommer litt rart for mange brukere. Vi har gjort forsoek på å skrive for en veldig bred målgruppe fra barneskole til og med 3. videregående, og dette er vaskelig.
Vi er jo ganske rare folk som bruker mye av fritida på drift av matematikk.net, så det som virker fornuftig for oss vil kanskje vaere hely på jordet for andre. Det hadde vaert fint om du kunne komme med konkrete eksempler på hva som er rart.
Noen som har en kakeoppskrift for hvordan man skal gå fram når man skal løse trigonometriske likninger? Hender det kan være litt vanskelig å vite hva som er "lov" å gjøre, særlig med ting som står inne i en parentes, f. eks sin(et eller annet). Er det lureste å sette dette lik en kjerne u? og så finne ut hva u er lik? går i 3 mx..
Sorry at jeg drar opp en gammel tråd, men det gjelder bare å forstå grunnprinsippet, med en gang du skjønner trigometri så sitter det, og det er dritt enkel og du skjønner ikke hva det var å ikke skjønne.
Det er lettere en det ser ut som.
Jeg forsto det dagen før siste tentamen i GK. (fikk 4+ for dem som lurer)