Eksamen 2P-Y høst 2023
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
Vaktmester
- World works; done by its invalids

- Posts: 857
- Joined: 26/04-2012 09:35
Oppgaven som pdf:
Oppgaven for Kunnskapsløftet K06 (utgått læreplan):
Haster!! Jeg tok matteeksamen 2P-Y i dag. Jeg fikk bekreftelse på at oppgaven var levert inn på nett, men jeg lukket ikke siden. Kom ut av rommet hvor en sensor satt, og jeg måtte bekrefte at den skriftlige delen var min, og jeg så også at den elektroniske innleveringen lå på hans side.
Når jeg nå logger inn i privatistweb, så står det at jeg har fått karakter 0 (!!!!) og at jeg har mulighet til å klage.
Hva skjer? Jeg kan vel ikke fått karakter 0? Kan det ha gått galt med innleveringen siden innleveringssiden ikke ble lukket?
Når jeg nå logger inn i privatistweb, så står det at jeg har fått karakter 0 (!!!!) og at jeg har mulighet til å klage.
Hva skjer? Jeg kan vel ikke fått karakter 0? Kan det ha gått galt med innleveringen siden innleveringssiden ikke ble lukket?
-
Supersdupers
- Fibonacci

- Posts: 1
- Joined: 06/12-2023 20:15
Noen som har løsningsforslag på ganmel læreplan her?
-
SpreVitenskapVidere
- Dirichlet

- Posts: 151
- Joined: 19/11-2021 02:26
- Location: Oslo
- Contact:
Hei igjen, her er mitt løsningsforslag til 2PY H2023 LK20.
Si gjerne fra om eventuelle feil om du oppdager dem før den ble lagt ut på nettsiden.
Har nå fikset en tastefeil i oppgave 8 og oppdatert løsning på oppgave 5 del 2 .
Si gjerne fra om eventuelle feil om du oppdager dem før den ble lagt ut på nettsiden.
Har nå fikset en tastefeil i oppgave 8 og oppdatert løsning på oppgave 5 del 2 .
Last edited by SpreVitenskapVidere on 18/12-2023 14:34, edited 3 times in total.
Livet er et kaotisk system, og vi kan ikke forutsi det i mer enn noen få sekunder. Så nyt livet ditt med å være omsorgsfull og delende.
Farhan
Farhan
Hei!
I oppgave 5 om rosene, så er det feil at de er proporsjonale, siden totalprisen også inkluderer en fiksert pris for vasen, ikke bare rosebuketten. Det er riktignok en lineær sammenheng, men ikke proporsjonal. Totalprisen er omvendt proporsjonal med antall elever hvis vi forutsetter at det kjøpes et bestemt antall roser. Antar vi derimot at hver elev bidrar med en rose, vil ikke prisen lenger være omvendt proporsjonal med antall elever.
I oppgave 8 del 2, har du vel bommet litt på noen desimaler når du skrev inn punktene. Du har lagt inn 23,85 i stedet for 23,085 som du har regnet ut over.
I oppgave 5 om rosene, så er det feil at de er proporsjonale, siden totalprisen også inkluderer en fiksert pris for vasen, ikke bare rosebuketten. Det er riktignok en lineær sammenheng, men ikke proporsjonal. Totalprisen er omvendt proporsjonal med antall elever hvis vi forutsetter at det kjøpes et bestemt antall roser. Antar vi derimot at hver elev bidrar med en rose, vil ikke prisen lenger være omvendt proporsjonal med antall elever.
I oppgave 8 del 2, har du vel bommet litt på noen desimaler når du skrev inn punktene. Du har lagt inn 23,85 i stedet for 23,085 som du har regnet ut over.
-
SpreVitenskapVidere
- Dirichlet

- Posts: 151
- Joined: 19/11-2021 02:26
- Location: Oslo
- Contact:
Takk for tilbakemeldingen,Lauw wrote: 17/12-2023 20:13 Hei!
I oppgave 5 om rosene, så er det feil at de er proporsjonale, siden totalprisen også inkluderer en fiksert pris for vasen, ikke bare rosebuketten. Det er riktignok en lineær sammenheng, men ikke proporsjonal. Totalprisen er omvendt proporsjonal med antall elever hvis vi forutsetter at det kjøpes et bestemt antall roser. Antar vi derimot at hver elev bidrar med en rose, vil ikke prisen lenger være omvendt proporsjonal med antall elever.
I oppgave 8 del 2, har du vel bommet litt på noen desimaler når du skrev inn punktene. Du har lagt inn 23,85 i stedet for 23,085 som du har regnet ut over.
Du har nok rett i oppgave 5 . Var sikkert ufokusert da jeg løste den oppgaven
Endrer svaret på 5 slik:
Emma har rett. Om vi tenker at klassen har kjøpt en vase med noen blomster i og betalt en total pris T da blir beløpet hver av dem må betale omvendt proporsjonalt med hvor mange som blir med og
spleiser på gaven.
Vi lær n være antall elever som er med på å spleise på gaven og T det totale beløpet som skal betales og \(B\) beløpet hver elev må betale, da har vi
[tex] \begin{align*}
\text{Beløpet per elev}&=\frac{\text{Totalt pris}}{\text{antall elever som er med }}\\
B&=\frac{T}{n}
\end{align*} [/tex]
Når antall elever (\(n\)) øker, hvor mye hver elev må betale \(B\).
Men om hver elev bidrar likt, da blir totalprisen og antall elever ikke omvendt proporsjonale.
La oss definere\\
n : antall elever\\
b :antall roser hver elev bidrar med \\
x: antall roser totalt\\
V :prisen for vasen \\
T total prisen (vasen med blomstene)
p: pris av en blomst \\
B: beløpet hver elev må betale\\
da har vi:
[tex] \begin{align*}P\left( n\right) =\dfrac{T}{n}\\
T\left( x\right) =V+px\\
x=n\cdot b\\
T\left( x\right) =V+p\cdot n\cdot b\\
=V+p\cdot b\cdot n\\
B\left( n\right) =\dfrac{V+p\cdot b\cdot n}{n}=\dfrac{V}{n}+\dfrac{p\cdot b\cdot n}{n}=\dfrac{V}{n}+p\cdot b\\
B\cdot n =V+ p\cdot b\cdot n
\end{align*}[/tex]
Vi ser at om vi ganger hvor mye hver elev må betale B med antall elever som er med får vi ikke en konstant og dermed er de to størrelsene ikke omvendt proporsjonale.
Livet er et kaotisk system, og vi kan ikke forutsi det i mer enn noen få sekunder. Så nyt livet ditt med å være omsorgsfull og delende.
Farhan
Farhan
-
Signe Solheim
- Fibonacci

- Posts: 1
- Joined: 05/03-2024 10:31
Jeg har stor respekt for viljen til å dele og innsatsen til Farhan Omer - tusen takk!
Som lærer for 2P-Y gjennom mange år, vet jeg at mange elever strever med faget.
Programmering er forholdsvis nytt i skolen, og det kan derfor være hensiktsmessig å vise enklest mulige måter å løse oppgaver på.
Jeg har gjort et forsøk på dette med mitt løsningsforslag til oppgave 7 på denne eksamenen.
Jeg viser både for-løkke og while-løkke, men det er tilstrekkelig med én av disse!
Hyggelig om noen synes det er nyttig.
Som lærer for 2P-Y gjennom mange år, vet jeg at mange elever strever med faget.
Programmering er forholdsvis nytt i skolen, og det kan derfor være hensiktsmessig å vise enklest mulige måter å løse oppgaver på.
Jeg har gjort et forsøk på dette med mitt løsningsforslag til oppgave 7 på denne eksamenen.
Jeg viser både for-løkke og while-løkke, men det er tilstrekkelig med én av disse!
Hyggelig om noen synes det er nyttig.
- Attachments
-
- Løsningsforslag Oppgave 7 eksamen H23 2P-Y.docx
- (212.26 KiB) Downloaded 2211 times
